در تجارت های کوچک و در وهله نخست اغلب افراد بازاریابی و فروش را دو مفهوم یکسان میدانند، اما این دیدگاهی اشتباه است و این دو موضوع تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.
بازاریابی چیست؟
بازاریابی در درجه اول و در وجه درون شرکتی به عنوان “پشتیبان فروش” و در وجه برون شرکتی و در درجه مدیریتی این دانش می توان توسعهدهنده رشد شرکت باشد. پس با تفکیک این دو بخش در تجارت می توان روال موفقیت آمیزی را پشت سر گذاشت و رشد بیشتری را نسبت به رقبا تجربه خواهید کرد.
برای بررسی تفاوت دو بخش بازاریابی و فروش در شرکت ها به این مطلب می رسیم:
- بخش فروش، محصول موجود را به فروش می رساند
- بخش بازاریابی، مشتریان بالقوه را به محصول موجود علاقمند کرده و سرنخ فروش ایجاد می کند
عمده فعالیت های بخش بازاریابی به شرح زیر است:
- تحقیق دربارۀ مصرف کننده و شناخت نیازهای بازار
- توسعه محصولاتی که نیازهای فعلی و آینده مشتریان را برآورده می کند
- تبلیغات و ارائه خدمات برای بالا بردن آگاهی و معرفی برند
- قیمت گذاری محصولات و خدمات برای کسب سود بیشتر در طول پروسه کاری
در واقع و در نهایت می توان گفت: “بازاریاب باید به برند کمک کند تا پیشنهادات، قیمتگذاری و روابط خود را به نحوی تغییر دهد که نیازهای مشتریان را بهتر برآورده کند و در نتیجه، فروش شرکت افزایش یابد.”
مارکتینگ پلن
مسئولیت بخش فروش تمرکز بر زمان حاضر و انجام موفق پروسه فروش محصول است و در مقابل آن بازاریابی با نگاهی رو به آینده و مشتری محوری در مسیری متفاوت گام برمی دارد.
هرچند که کارشناسان بخش فروش کاملا مسلط به شرایط خریدار خود باشند اما نباید این را فراموش کرد که خریدار همیشه تلاش فروشنده برای فروش محصولش را احساس می کند. پس برای مدیریت استراتژیک فرآیند فروش و جلوگیری از ایجاد احساس های اینچنینی برای خریدار همکاری و همراهی دو بخش بازاریابی و فروش به خوبی مشهود است و داشتن استراتژی بازاریابی یا “مارکتینگ پلن” الزامی است.
در ادامه این مطلب مباحثی در خصوص انواع بازاریابی و استراتژی های آن و تکنیک های فروش ارائه خواهیم کرد.