لاستیک چاکدار یا همان بوش میل موجگیر (به انگلیسی Sway Bar Bushing) یکی از قطعات مکانیکی بسیار مهم در زیر خودرو است که اغلب نادیده گرفته میشود. میل موجگیر که بر روی شاسی خودرو قرار میگیرد، به منظور کاهش صداهای وارده از سمت جاده، جذب ارتعاشات ناشی از دست اندازها و به منظور فراهم آوردن رانندگی نرم و راحت مورد استفاده قرار میگیرد.
وجود این قطعه در خودرو باعث تثبیت خودرو در پیچها شده و کنترل خودرو را راحت تر میکند میتوان گفت که یکی از قطعات اتصالی برای میل موجگیر، لاستیک چاکدار است. این قطعه که در واقع نام دیگر آن بوش میل موجگیر است، پس از مدتی کار کردن دچار فرسایش شده و نیاز به تعویض دارد. اما این قطعه چیست و چرا به آن نیاز است؟
اهمیت لاستیک چاکدار
زمانیکه خودرو در پیچ قرار میگیرد، با چرخش فرمان بدنه خودرو به یک سمت متمایل میشود. در این حالت نیروی چرخهای داخل پیچ در این حین کمتر شده و در عوض نیروی چرخهای بیرونی بیشتر میشود. این مساله میتواند باعث جدا شدن چرخهای داخل پیچ از زمین شود. در چنین شرایطی، میل موجگیر با توزیع نیرو از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کرده و در نهایت کل خودرو به صورت یکسان و با پایداری بالا، پیچ را طی میکند.
این مساله را میتوان به این صورت کمی تخصصی تر توضیح داد:
در زمان حرکت خودرو در پیچ های شدید گشتاوری به بدنه و دیگر قطعات سیستم تعلیق خودرو وارد میشود که در این حالت میل موجگیر وارد عمل شده و با ایجاد گشتاوری در جهت مخالف گشتاور ایجاد شده از واژگونی خودرو جلوگیری میکند. این عمل همچنین باعث افزایش ایمنی و آسایش سرنشینان خودرو میشود. در واقع میتوان گفت که این قطعه کمک میکند تا حد امکان تماس میان لاستیک خودرو با سطح جاده در پیچ های تند قطع نشود.
با این توضیحات مشخص شد اهمیت میل موجگیر در خودرو تا چه حد است. این قطعه از طریق لاستیک چاکدار به شاسی متصل میشود. این قطعه با قرار گرفتن بین میل موجگیر و شاسی باعث کاهش صدا و اصطکاک میشود. این قطعات پس از مدت زمانی دچار فرسایش شده و با توجه به اهمیت بالای میل موجگیر در خودرو، باید تعویض شوند.
علائم و نشانههای خرابی لاستیک چاکدار
1- شنیدن صدای تق تق از زیر خودرو
یکی از نشانههای تشخیص خرابی و یا فرسایش لاستیک چاکدار، شنیدن صدای تق تق از خودرو در هنگام عبور از دست اندازها است. این صدا از زیر خودرو شنیده خواهد شد. شنیدن این صدا بدین دلیل است که لاستیک چاکدار به دلیل فرسایش قادر به حفظ میل موگیر در جای خود نیست.
2- شنیدن صدای جیر جیر از زیر خودرو
مورد دیگر شنیدن صدای جیر جیر از خودرو است. این صدا معمولا به دلیل عدم روغنکاری مناسب است که مشابه لاستیک چاکدار فرسوده میباشد. زمانیکه روغنکاری بوشها رو به خشک شدن میرود، تماس فلز با فلز باعث ایجاد صدای جیر جیر می شود. این صدا به خصوص در زمان پیچهای شدید شنیده خواهد شد.
3- کنترل ضعیف خودرو
کنترل ضعیف خودرو از دیگر نشانههای خرابی لاستیک چاکدار است. میل موجگیر یکی از قطعات کلیدی در خودرو است که پایداری و کنترل صحیحی که برای رانندگی ایمن نیاز است را برای شما فراهم میآورد. در نتیجه خرابی لاستیک چاکدار به شدت میتواند خطرناک باشد.
نحوه تعویض لاستیک چاکدار
لاستیک چاکدار یا همان بوش میل موجگیر پس از مدتی کارکرد باید تعویض شود. برای انجام این کار حتما باید به یک متخصص و مکانیک مراجعه کرد. چرا که موقعیت نصب و تراز بودن میل موجگیر باید بسیار دقیق باشد و انجام این کار نیاز به ابزار خاصی دارد. گاهی مشاهده میشود که لاستیک چاکدار به دلیل نشت سوخت در جای دیگر خودرو، از کار میافتد. این نشتی نیز در هنگام تعویض لاستیک چاکدار باید برطرف گردد. به همین دلیل بهترین راه برای تعویض این قطعه مراجعه به تعمیرکار است.
نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که با توجه به اهمیت بالای این قطعه در خودرو، در هنگام تعویض نیاز است که حتما از قطعات اصل و باکیفیت استفاده شود. مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که متقلبان در حوزه قطعات خودرو، تنها به ظاهر قطعه توجه کرده و به همین دلیل تشخیص قطعه اصل و با کیفیت از قطعه تقلبی کار بسیار دشواری است. به همین دلیل توصیه میشود جهت اطمینان از خرید قطعه اصل و باکیفیت حتما به برندهای معتبر لوازم یدکی مراجعه کنید.
گروه محصولات و لوازم یدکی خودرو GISP
گروه جیآیاسپی تامین و عرضه کننده انواع قطعات یدکی و لوازم یدکی خودرو با کیفیت و استاندارد شرکتی برای انواع خودروها از جمله پراید، پژو 206، پژو پارس، پژو 405، سمند، دنا و … است و تمام انواع قطعات یدکی خود را از تولیدکنندگان مورد تایید خودروسازان تهیه میکند.
برای مشاهده اطلاعات و خرید انواع قطعات یدکی خودرو از جمله لاستیک چاکدار پژو، لاستیک چاکدار پراید، لاستیک چاکدار پراید وانت، لاستیک چاکدار پژو 206 ، لاستیک چاکدار ۲۰۶، صفحه کلاچ پراید، صفحه کلاچ ۲۰۶، صفحه کلاچ 206، صفحه کلاچ پژو ۲۰۶ ، صفحه کلاچ پژو، لنت ترمز پراید، لنت ترمز پژو 405، لنت ترمز پژو پارس، لنت ترمز سمند، لنت ترمز پژو 206، بلبرینگ چرخ پراید، بلبرینگ چرخ پژو 206، تسمه دینام پراید، تسمه دینام 206، تسمه دینام ال نود، تسمه دینام پژو، تسمه دینام تیبا، تسمه دینام پژو پارس، تسمه دینام سمند، تسمه دینام کوییک، انواع پیستون و سایر قطعات موتوری، جلوبندی، شیلنگها، قطعات نیرو محرکه و گیربکس و … میتوانید به بخش محصولات وب سایت جیآیاسپی یا شبکه نمایندگیهای شرکت و یا فروشگاه های لوازم یدکی در سراسر کشور مراجعه کنید.
چرا گروه جی آی اس پی:
گروه جی آی اس پی (GISP) با برخورداری از مدیران کارآمد و متخصصین متعهد و دلسوز با بیش از دو دهه فعالیت در تامین و عرضه قطعات یدکی و لوازم یدکی خودرو توانسته است به یک جایگاه خاص و ویژه در سطح کشور دست یابد. بدون شک این مهم هرگز محقق نمی گردید مگر با نگاه و رویکرد برند به ایجاد یک تعامل سازنده با تمام ذینفعان خود از جمله کارمندان، تامین کنندگان، شبکه فروش و مصرف کننده نهایی که هر یک نقش موثری در این رشد و توسعه داشته اند.
گروه جی آی اس پی همواره در تلاش است مطابق بیانیه تدوین شده خود برای دستیابی به اهداف پیش رو بر اساس چشم انداز و ماموریت های سازمان قدم بر دارد.
اصالت کالا قطعات GISP
در شرایطی که شاهد عرضه گسترده قطعات یدکی تقلبی، به عنوان معضلی جدی در کشور هستیم، بی شک خرید قطعات یدکی GISP و استفاده از سامانه پیامکی اصالت کالای گروه GISP ضمن اطمینان مشتریان از اصالت کالا، گامی مهم در جلوگیری از عرضه و فروش قطعات تقلبی در بازار خواهد بود.
باشگاه مشتریان GISP
گروه جیآیاسپی پیگیری امور مشتریان را وظیفه خود می داند و در ارائه هرچه بهتر خدمات به مشتریان مسیری پیوسته ، پویا و خلاق از خوب به عالی برنامه ریزی کرده است و با اطمینان تنها راه رسیدن به این موفقیت را همراهی و همدلی تک تک شما عزیزان میداند.