چرا پدال کلاچ زیر پا میلرزد؟
از آنجایی که یکی از ابتداییترین مراحل رانندگی، فشردن پدال کلاچ است، میتوان گفت که تقریبا همه با آن آشنایی دارند. این در حالی است که خیلی از افراد با نقش دیسک و صفحه کلاچ در خودرو و مشکلات ناشی از آن آشنایی ندارند. در این مقاله به بررسی یکی از مواردی خواهیم پرداخت که میتواند مربوط به دیسک و صفحه کلاچ خودرو باشد.
این مورد که همان لرزش پدال کلاچ در زیر پای راننده است یکی از مواردی است که هر رانندهای شاید با ان برخورد کرده باشد. در نظر داشته باشید که برای در امان ماندن از برخی مشلاکت مربوط به این قطعه علاوه بر دقت در خرید دیسک و صفحه کلاچ، باید در هنگام نصب هم به شدت دقت کرد.
عیب یابی دیسک و صفحه کلاچ خودرو
همانطور که پیش از این گفته شد، دیسک و صفحه کلاچ یکی از مهمترین بخشهای یک خودرو است. اگر میخواهید در مورد عملکرد این قطعه بیشتر بدانید میتوانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.
صفحه کلاچ و علائم خرابی آن
قیمت دیسک و صفحه کلاچ مناسب انواع خودرو در سال 1401
کلاچ در واقع رابط بین موتور خودرو و گیربکس است، که ارتباط بین موتور و گیربکس را قطع و وصل کرده و کار اصلی آن انتقال نیرو و کنترل آن است.
یکی از مشکلاتی که ممکن است هر رانندهای با آن برخورد کند، و شاید شما هم آن را شنیده و یا تجربه کرده باشید، مساله لرزش پدال کلاچ در زیر پا است. اما دلیل این لرزش پدال کلاچ زیر پای راننده چیست؟
دلایل لرزش پدال کلاچ
در بیشتر مواقع، در صورت مواجه شدن با مشکل لرزش پدال کلاچ در زیر پا، اولین موردی که به ذهن میرسد، وجود اشکال در سیستم کلاچ و یا کیت کلاچ و دیسک و صفحه کلاچ و یا حتی بلبرینگ کلاچ است. اما باید در نظر داشت که همیشه اولین چیزی که به ذهن میرسد، الزاما صحیحترین تشخیص نیست. به خصوص در مورد خودرو که از اجزاء مختلفی تشکیل شده و همه آنها به نوعی با هم درگیر هستند. همین مساله باعث میشود که عملکرد ناصحیح هر یک از قطعات بتواند بر روی دیگر قطعات اثر نامطلوب داشته باشد.
در مورد علت لرزش پدال کلاچ هم گاهی اگرچه به نظر میآید که مشکل از سمت دیسک و صفحه کلاچ و یا سیستم کلاچ است، اما مشاهده شده است که گاهی مربوط به دیگر قطعات بوده و دیسک و صفحه خودرو کاملا سالم میباشند. در اینجا به مواردی میپردازیم که نشان میدهد تشخیص عیوب این چنینی در خودرو تا چه اندازه میتواند سخت و پیچیده باشد و حتما نیاز به یک متخصص و بررسیهای دقیق دارد.
در یکی از بررسیهایی که در مورد لرزش پدال کلاچ انجام شده است، مشخص شده که گاهی لرزش پدال کلاچ در زیر پا مربوط به دو شاخه کلاچ بوده است. در یکی از موارد شکایتی راننده در مورد لرزش پدال کلاچ، پس از باز کردن دیسک و صفحه کلاچ از روی خودرو، مشاهده شده است که دو شاخه کلاچ ناصاف بوده است. زمانیکه دو شاخه کلاچ ناصاف و یا سالم نباشد، باعث میشود که به بلبرینگ کلاچ به صورت صحیحی نیرو وارد نشده و در نتیجه پدال کلاچ در زیر پای راننده بلرزد.
برای درک بهتر این مساله بهتر است اندکی به عملکرد کلاچ و نقش دو شاخه کلاچ بپردازیم.
اگر با سیستم کلاچ خودرو آشنا باشید باید بدانید که بلبرینگ کلاچ در پشت خورشیدی قرار میگیرد که باید به خورشیدی نیرو وارد نماید. بلبرینگ کلاچ این نیرو را از دو شاخه کلاچ دریافت میکند. زمانیکه راننده پای خود را بر روی پدال کلاچ قرار میدهد، این نیرو به انتهای دو شاخه کلاچ میرسد و از آنجایی که دو شاخه کلاچ از وسط به پوسته گیربکس متصل میشود، در نتیجه قسمت دو شاخه آن خلاف انتهای دو شاخه حرکت میکند. بدین ترتیب با فشردن پدال کلاچ، دو شاخه کلاچ به بلبرینگ کلاچ نیرو وارد کرده، آن را به سمت جلو حرکت میدهد و خورشیدی را فشار میدهد.
این فشار وارده به خورشیدی باعث صاف شدن پرههای فنری و در نتیجه جدا شدن دیسک از فلایویل (چرخ لنگر) میشود. در نهایت این روند ایجاد شده باعث میشود، نیروی ارسالی از موتور به سمت گیربکس خودرو قطع شده و بتوان دنده را تعویض کرد.
با توجه به مطلب گفته شده، مشخص است که اگر دو شاخه کلاچ ناصاف باشد، نیروی وارده به بلبرینگ کلاچ به صورت کج خواهد بود و در نتیجه بلبرینگ نیز نیرو را به درستی وارد نمیکند و در نتیجه باعث لرزش پدال کلاچ زیر پای راننده خواهد شد.
یکی دیگر از مواردی که حتما باید به آن توجه داشت و عدم توجه به آن باعث لرزش پدال کلاچ در زیر پای راننده خواهد شد، پیچهای صفحه کلاچ است. شاید این قطعات کوچک ساده به نظر بیایند، اما هرگز نباید عملکرد آنها را ساده در نظر گرفت. اهمیت این پیچها به نحوی است که باید به نکات ریز هنگام بستن آنها توجه کرد.
گاهی در زمان باز کردن صفحه کلاچ مشاهده میشود که جای پیچهای آن فیلر میخورد. یکی از نکتههایی که هنگام بستن کیت کلاچ بر روی خودرو وجود دارد و باید به آن توجه ویژهای داشت، نحوه بستن پیچها است، به طوریکه گفته میشود پیچهای صفحه کلاچ باید به صورت ستارهای بسته شوند. حتما به این نکته توجه داشته باشید که پیچها باید به صورت تدریجی و طی چند مرحله بسته شوند. برای انجام این کار ابتدا باید پیچها با دست بسته و در جایگاه خود قرار بگیرند. بعد از آن باید یکی یکی و به صورت ستارهای سفت شوند. توجه به این نکته ضروری است که هرگز نباید از همان ابتدا یک پیچ را به طور کامل سفت کرد و بعد به سراغ دیگر پیچها رفت. این کار باعث میشود به صفحه کلاچ فشار وارد شود. در صورت عدم رعایت نصب صحیح پیچ ها، مشاهده خواهد شد که پره ها به صورت نامنظم قرار خواهند گرفت و این موضوع منجر به لرزش پدال خواهد شد. از این نکته یعنی منظم بودن پرهها پس از بستن پیچها، میتوان جهت چک کردن بستن صحیح آنها استفاده کرد.
بنابراین حتما توجه داشته باشید که نحوه نصب کیت کلاچ بر روی خودرو بسیار اهمیت دارد. از بستن پیچ ها گرفته تا چک کردن قطعات درگیر مانند دو شاخه کلاچ، همگی میتوانند در عملکرد صحیح کلاچ خودرو و جلوگیری از لرزش پدال کلاچ تاثیر بگذارند.
نکات مهم در هنگام نصب دیسک و صفحه کلاچ خودرو (کیت کلاچ)
همانطور که تا اینجا گفته شد، یکی از اجزاء انتقال نیرو محرکه موتور به چرخ ها، مجموعه کیت کلاچ است که از اجزاء مختلفی تشکیل شده و نصب آن نیز نقش بسزایی در بهره برداری مطلوب این قطعات دارد. به همین دلیل عدم عملکرد مناسب نیروی محرکه میتواند از تنظیمات، نصب، اجزاء انتقال نیرو و جابجایی و یا خود کیت کلاچ باشد، لذا در صورت مشاهده خرابی تمامی موارد را بررسی فرمائید.
به طور کلی در ارتباط با نصب صحیح کیت کلاچ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- اولی اینکه وضعیت پدال کلاچ را بررسی کنید. وضعیت قرار گیری پدال کلاچ بصورت عادی پایین تر از پدال ترمز است و یا حداکثر هم سطح پدال ترمز میباشد، بررسی نمایید وجود زیر پایی و یا هر شیء اضافی طول کورس جابجایی پدال کلاچ را کم نکند.
- در هنگام نصب دیسک و صفحه کلاچ، حتما از سالم بودن دو شاخه کلاچ (کج نبودن دو شاخه، تاب نداشتن، صاف بودن محل اتصال دو شاخه به بلبرینگ و …) اطمینان حاصل نمائید.
- در هنگام بستن پیچها دقت داشته باشید که پیچ ها حتما باید به صورت ستارهای سفت شوند. به این نحو که ابتدا پیچ ها را با دست تا انتها ببرید و بعد آنها را به صورت ستاره ای سفت نمائید.
- یکی از روش هایی که برای اطمینان از نصب صحیح پیچ ها میتوان از آن استفاده کرد، توجه به منظم بودن پرههای دیسک بعد از محکم کردن پیچها است. در صورت عدم رعایت نصب صحیح پیچ ها، پره ها به صورت نامنظم قرار خواهند گرفت و این موضوع منجر به لرزش پدال کلاچ میشود.
بررسی سایر نکات مهم در هنگام نصب دیسک و صفحه کلاچ خودرو (کیت کلاچ)
- یکی دیگر از پارامترهای مهم در نصب صحیح کیت کلاچ خودرو، کابل کلاچ است که باید از اتصال صحیح آن اطمینان حاصل کرد. سیم، اهرم و دو شاخه کلاچ، مکانیزم های انتقال نیرو و جابجایی هستند. روان بودن و صحت عملکرد آن ها را بررسی نمائید.
- مورد بعدی مربوط به قیفی گیربکس است. حرکت بلبرینگ کلاچ بر روی قیفی گیربکس صورت میپذیرد. روان بودن حرکت آن را روی قیفی بررسی نمائید، و از گیریس زیاد برای روانکاری شفت گیربکس استفاده نکنید.
- بوش رابط دو شاخه کلاچ: سفتی حرکت دو شاخه کلاچ مستقیما بر نرمی کلاچ تاثیرگذار است. حرکت نرم و بدون گیر آن را مورد بررسی قرار دهید.
- دیسک و صفحه، به آلودگی روغنی و ضربه حساس بوده، در طول فرآیند نصب از آلوده شدن سطح لنت و ضربه به آن خودداری نمائید.
- تنظیمات: با استفاده از راهنما هم راستا بودن دیسک، صفحه، هزار خاری گیربکس را بررسی نمائید.
- ماهک ها و دسته موتور را از نظر سلامت بررسی نمائید.
- سطح فلایویل را بررسی نمائید، نباید دچار خوردگی و پله شده باشد.
حال که به چند مورد از دلایل لرزش پدال کلاچ زیر پای راننده اشاره کردیم. در ویدئوی زیر نیز به صورت تصویری به بررسی مشکل لرزش پدال کلاچ در زیر پای راننده پرداختهایم.
نکته پایانی:
همانطور که گفته شد، از آنجایی که خودرو از قطعات متعددی تشکیل میشود و این قطعات با یکدیگر در ارتباط هستند، خرابی و عدم عملکرد صحیح هر کدام از آنها میتواند بر روی دیگر قطعات نیز اثر منفی بگذارد و باعث لرزش پدال کلاچ زیر پای راننده شود. به همین دلیل باید همواره توجه داشت که علاوه بر بررسی دورهای و تعویض به موقع قطعات، باید به نشانههای خرابی هر کدام از آنها توجه داشت تا در صورت وجود هر گونه ایراد هر چه سریعتر نسبت به تعویض آن قطعه اقدام کرد. قطعاتی همچون قطعات مربوط به کلاچ معمولا به صورت کیت تعویض میشوند. برای مثال کیت کلاچ شامل دیسک، صفحه کلاچ و بلبرینگ است. اما باید توجه داشت که در هنگام تعویض این قطعات حتما باید پیش از آن دیگر قطعات درگیر چک شوند تا در صورت لزوم نسبت به تعویض آنها اقدام کرد.
در زمان تعویض قطعات خودرو به ویژه تعویض دیسک و صفحه کلاچ، برای خرید دیسک و صفحه کلاچ اصلی باید به سراغ فروشندگان معتبر قطعات یدکی خودرو بروید و قطعات عرضه شده توسط آنها را تهیه کنید. گروه GISP عرضهکننده قطعات یدکی خودرو، باکیفیت و استاندارد قطعات شرکتی خودرو است که تمام انواع قطعه یدکی خود را از تولیدکنندگان مورد تایید خودروسازان تهیه میکند و بهراحتی میتوانید دیسک و صفحه کلاچ ایران خودرو و لوازم یدکی سایپا را در بستهبندیهای گروه جی آی اس پی و از شبکه نمایندگیهای این شرکت تهیه کنید. برای خرید انواع دیسک و صفحه کلاچ پراید، دیسک و صفحه کلاچ پژو و قطعات یدکی سایر خودروهای ایرانی میتوانید به بخش جستجوی وبسایت مراجعه کنید یا با شبکه نمایندگیها تماس بگیرید.
علت لرزش پدال کلاچ زیر پا
3 پاسخ
سلام دیسک صفحه تازه تعویض کردم خودروشتاب ندارد۲۰۶تیپ ۵
سلام من از وقتي صفحه كلاچ ماشين رو عوض كردم به مراتب سيم كلاچ پاره ميشه علت چيست ؟
ماشين پژو پارس تي يو فايو
سلام کلاج زیر پای ازش داره دیکس صفحه تازه عوض کردم رهنمایی کنید ممنونم