سیستم فرمان هیدرولیک خودرو از اجزاء مختلفی تشکیل شده است که پمپ هیدرولیک یکی از آن ها بوده و این پمپ را در خودرو می توان به نوعی قلب سیستم فرمان هیدرولیک خودرو نامید که نقش اساسی در کارکرد سیستم فرمان هیدرولیک، صرفه جویی در انرژی و کاهش صدای ناشی از سیستم فرمان بازی می کند. این قطعه توان مکانیکی ایجاد شده توسط موتورهای الکتریکی و یا احتراق داخلی را به توان هیدرولیکی تبدیل می کند. در واقع در یک سیکل هیدرولیکی یا نیوماتیکی انرژی سیال از طریق این قطعه افزایش یافته تا در مکان مورد نیاز این انرژی به کار مطلوب تبدیل شود.
در بیشتر خودروها پمپ هیدرولیک به منظور کمک به متوقف کردن خودرو، کمک به فرماندهی و همچنین جهت پشتیبانی از وزن وسیله نقلیه استفاده شده و رانش نرمی را ایجاد می کند.
پمپ ها در صنعت هیدرولیک به دو دسته تقسیم می شوند: پمپ های هیدرولیک با جابجایی مثبت و پمپ های هیدرولیکی با جابجایی غیر مثبت.
پمپ های جابجایی مثبت به چهار دسته تقسیم می شوند:
- پمپ های هیدورلیکی دنده ای
- پمپ های هیدرولیکی پره ای
- پمپ های هیدرولیکی پیستونی
- پمپ های هیدرولیکی حلزونی
پمپ های هیدرولیک در سیستم فرمان خودرو
نیروی فرمان هیدرولیک را تامین می کنند. یکی از انواع این نوع پمپ ها از نوع پره ای گردان و با جابجایی مثبت می باشد. موتور خودرو این پمپ را از طریق تسمه و پولی به حرکت در می آورد. این پمپ دارای پره های برگشت پذیری است که به میزان خاصی در داخل روتور پمپ برگشت داشته و این روتور داخل محفظه بیضی شکل می چرخد.
با چرخش پره ها روغن یا سیال هیدرولیک از سمت ورودی پمپ که فشار کمی دارد به سمت خروجی آن که فشار بالایی دارد، رانده می شود. میزان سیالی که جابه جا می شود به دور موتور بستگی دارد. هرچه دور موتور بالاتر باشد حجم روغنی که جابه جا می شود بیشتر خواهد بود. در نتیجه طراحی پمپ باید به گونه ای باشد که در دور درجای موتور حداقل فشار و دبی مورد نیاز را ایجاد کند. بنابراین پمپ هیدرولیک خودرو در دورهای بالا دبی بیشتری از روغن را فراهم آورده و این منجر به افزایش فشار در خروجی پمپ می شود.
پمپ های فرمان هیدرولیک خودرو همچنین از نوع پمپ های فشارساز بوده که یک شیر فشار شکن دارند. این شیر از فشار بیش از حد جلوگیری کرده و اهمیت این مساله در زمانیکه فشار دور موتور خودرو بالا است بیشتر بوده و پمپ دبی بالایی از روغن را به سمت خروجی حرکت می دهد.
پمپ هیدرولیک فرمان از بخش های مختلفی تشکیل شده که شامل قطعات محرک و ثابت می شود. این بخش ها عبارتند از:
- شفت و پولی
- واشرهای نشت بندی روغن
- مخزن روغن
- روتور و استاتور
- شير كنترل جريان
- محفظه
طرز کار سیستم هیدرولیک فرمان بدین صورت است که پمپ هیدرولیک از طریق تسمه، نیروی دورانی خود را از موتور دریافت کرده، روغن را با فشار از طریق لوله های فشار قوی هیدرولیک به پشت شیر هیدرولیک می رساند. در نهایت این شیر با چرخاندن فرمان به سمت چپ و یا راست، فشار روغن به سمت چپ یا راست جک هیدرولیک هدایت شده و در نتیجه نیروی هیدرولیک به چرخاندن فرمان توسط راننده کمک می کند.
نشانه های پمپ هیدرولیک فرمان معیوب:
- سروصدای ناگهانی هنگام چرخاندن چرخ
- سروصدای جیغ مانند هنگامی که وسیله نقلیه شروع به کار می کند
- کند عمل کردن غربیلک فرمان
- سفتی فرمان
وجود نشتی از پمپ هیدرولیک در خودروهای مختلف می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد.