در سیستم تعلیق خودرو، سگدست بخش متحرکی است که شامل توپی و یا اتصالات چرخ بوده و به اجزاء فرمان متصل است. به محوری که چرخ حول آن دوران كرده و روي آن ياتاقان بندي مي شود، اصطلاحاً سگ دست مي گويند. در واقع مجموعه ترمز، توپی چرخ و لوازم چرخها به سگدست بسته می شوند و فرمانپذیری از طریق این بخش انجام میگردد. این بخشهای منتاژ شده بر روی هم از یک سمت به کمک فنر و از سمت دیگر توسط سیبک به طبق متصل میگردد. وزن اتاق خودرو از طریق این قطعات به چرخ و زمین منتقل میشود. دو سر سگدست نیز متحرک بوده و امکان حرکت به چپ و راست را برای چرخ فراهم میکند.
سگدستهای فرمان در سایزها و شکلهای متفاوتی یافت میشوند که طراحی آنها بر اساس سیستم تعلیق و کاربرد صورت میگیرد. در حالت کلی میتوان آنها را در دو دسته جای داد: سگدست با هاب و یا سگدست با اسپیندل.
بر روی خودروها با سیستم تعلیق مک فرسون، سگدست فرمان مجموعه پایه را به سیبک پایین متصل میکند.
در سیستم تعلیق غیر رانشی (non-drive)، سگدست در جایی که دیسک ترمز و یا روتور ترمز متصل می شود دارای اسپیندل است. مجموعه چرخ و تایر بر روی ستون های مهره ای بسته می شوند، و این قطعات مونتاژ شده به طور آزاد بر روی شفت اسپیندل می چرخند.
در سیستم تعلیق رانشی، سگدست اسپیندل ندارد، بلکه هابی دارد که به بیرینگ ها و شفت در مکانیزم رانشی متصل می شود. انتهای سیستم رانشی به طور آزاد نمی چرخد، مگر اینکه شفت از گیربکس یا دیفرانسیل جدا شود. سیستم تعلیق رانشی همانطور که توضیح داده شد هدایت پذیر است.
هدف از طراحی سگدست:
سگدست فرمان نقطه محوری سیستم تعلیق بوده، که به چرخها اجازه چرخش می دهد. بر روی خودروهای با سیستم تعلیق مرسوم، اسپیندل سگدست فرمان در سیستم قرار گرفته و بلبرینگ های داخلی و خارجی چرخ را حمایت میکند. در خودروهای دارای سیستم تعلیق مک فرسون، سگدست فرمان دهانه ای برای ایجاد اتصال بین محور پلوس، هاب و بلبرینگ چرخ ها دارد.
هنگامی که سگدست فرمان دچار مشکل شود، کل سیستم فرمان را تحت تاثیر قرار داده و آن را از کنترل خارج میکند. در نتیجه این بخش فرماندهی، تاثیر بسزایی روی تنظیمات هماهنگی داشته و ممکن است هماهنگی چهارچرخ را به طور کامل از بین برده و باعث انحراف خودرو به یک سمت شود.
لذا جهت رانندگی ایمن باید توجه خاصی به این بخش شده و در صورت لزوم آن را تعویض کرد.
بهتر است که این قطعات یکبار در سال چک شوند. خمش و یا خرابی در سگدست فرمان بر روی همترازی مناسب چرخ ها اثر می گذارد. فرآیند هم ترازی جهت بررسی زاویه سگدست فرمان انجام می شود که باید مطابق مشخصه های طراحی خودروساز باشد.
این قطعه کلیدی در سیستم تعلیق، به نحوه بستن بسیار حساس بوده و مستعد خرابی می باشد و زمانی که به اتصالات بیش از حد محکم بسته شود دچار آسیب می گردد.
جنس این قطعه معمولا از چدن میباشد که از چدن داکتیل و یا چدن خاکستری برای تولید آن استفاده می شود. لازم به ذکر است که مواد دیگر نیز برای تولید این قطعات استفاده می شود.
از مواردی که میتوان در مورد خرابی سگدست عنوان کرد این است که در صورت کج شدن سگدست که ممکن است در اثر ضربه شدید رخ دهد، زاویه چرخ برهم خورده و عملکرد جلوبندی با مشکل مواجه شود.