واتر پمپ پمپ پرقدرتی است که از اجزاء بسیار مهم موتور خودرو محسوب می شود. با شدت کاری واتر پمپ یا همان پمپ آب بالا بوده که بدین وسیله آب را با سرعت بالایی درون موتور به گردش در می آورد. این قطعه را میتوان به قلب انسان تشبیه کرد، که اگر کار آن با اختلال مواجه شود، جریان خون وجود نخواهد داشت. در مورد خودرو نیز بدین صورت بوده و در صورتی که این وسیله خراب شود خودرو بیش از حد گرم شده و قادر به کار کردن نخواهد بود.
در طی فرآیند احتراق در موتور دمایی در حدود 2000 تا 2500 درجه سانتیگراد ایجاد خواهد شد که این درجه از دما باید توسط سیالی همچون آب و یا ترکیبی از آب و ضد یخ و ضد جوش به 90 تا 95 درجه سانتیگراد کاهش یابد. در حقیقت پمپ آب، گرمای تولیدی توسط موتورهای درون سوز را پخش کرده تا حرارت به میزان مناسب برسد. این وسیله شکلی مدور داشته و از اتاقکهایی تشکیل شده که محوری در مرکز دارد. آب در موتور برای حرکت درون مجاری آن نیاز به نیرو یا در واقع پمپی دارد که بتواند آب را با فشار به داخل موتور براند. این قطعه نیروی خود را از پولی سر میللنگ گرفته و این انتقال نیرو با استفاده از یک تسمه رخ میدهد که معمولا با قطعات دیگری نیز در ارتباط است و به آنها نیز نیرو منتقل میکند. این آب از رادیاتور به داخل موتور پمپ شده و سپس جهت خنک شدن مجدد وارد رادیاتور میشود.
از دید متخصصان خودرو، این وسیله از مهمترین اجزای خنک کننده موتور خودرو بوده که مانع گرم شدن بیش از حد آن میشود و در صورت عدم بررسی دوره ای منجر به تعمیرات پرهزینه می گردد. همچنین اگر این پمپ با فشار کم کار کند باعث خسارات قابل توجهی در رادیاتور، شیلنگها، ترموستات و غیره میشود.
واتر پمپ از دو ناحیه دچار خرابی میشود:
از قسمت فیبر و فنر
فیبر و فنر در واقع همان بخش آب بندی بوده که دور محور اصلی پمپ آب قرار می گیرد و اجازه نفوذ آب موجود در چرخه خنک کاری به پشت واتر پمپ را نمی دهد. در پشت این قسمت سوراخی وجود دارد که در صورت خرابی فیبر و فنر، آب از این سوراخ خارج شود تا راننده از وجود مشکل مطلع گردد. زیرا نفوذ آب، و عبور آن به سمت بلبرینگ باعث خراب شدن این قطعه شده و قفل شدن یا گریپاژ خودرو را به همراه دارد.
از بخش پرههای آب پخشکن آن
خرابی دیگری که ممکن است برای پمپ آب بوجود آید به اکسید شدن پره های آب پخش کن مربوط می شود. این قطعه که دائما در تماس با آب است، به مرور دچار زنگ زدگی و پوسیدگی می شود. در نتیجه این عمل سوراخ هایی بر روی پره ها ایجاد می شود که آب می تواند از آن ها عبور کند. در نتیجه دبی جریان آبی که پمپ درون سیستم می چرخاند کاهش پیدا می کند. در نتیجه چرخش آب کمتر شده و موتور گرم می شود.
نکته: استفاده مداوم از ضد یخ که خود نقش ضدخوردگی را دارد، مانع از پوسیدگی و سوراخ شدن پره های پمپ آب می شود.
به منظور تست این قطعه به صورت زیر عمل می شود:
- در ابتدا باید منتظر بود تا موتور گرم شود.
- با گرم شدن موتور و باز شدن ترموستات حجم اصلی آب به رادیاتور راه می یابد.
- در این زمان دهانه رادیاتور را از آب پر می کنیم به طوریکه بتوان سطح آن را دید.
- در این حالت در صورت گاز دادن، سطح آب به داخل رادیاتور کشیده می شود که در این صورت واتر پمپ سالم است.
- پس از تست باید مسیر چرخش آب را هواگیری کرد.
در مورد این قطعه سلامت تسمه از اهمیت بالایی برخوردار است. موتورها از نظر تعداد تسمه های جلوی موتور به دو دسته چند تسمه و تک تسمه تقسیم می شوند. مشکل تسمه در مورد مدل های چند تسمه و دارای پروانه اتفاق می افتد. شل شدن این تسمه باعث کم کاری پمپ آب و پروانه نصب شده روی واتر پمپ می شود. در نتیجه آن، پروانه توانایی خنک کردن واترپمپ را نداشته و واتر پمپ هم نمی تواند آب را به درستی در مسیر بگرداند.
نشانه های معیوب بودن واتر پمپ:
- نشت خنک کننده در قسمت مرکزی جلوی خودرو
- شل شدن پولی واتر پمپ
- داغ شدن بیش از حد موتور
- بلند شدن بخار از قسمت رادیاتور
سوختن واشر سرسیلندر نیز میتواند نشانهای از وجود نقص فنی در واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور باشد.
مزیت واتر پمپ جی ای اس پی
- برخورداری از استانداردهای تولید روز دنیا
- تضمین عملکرد هر چه مناسب تر