دو شرکت کانتیننتال و زیمنس که برای طراحی و پیادهسازی پانتوگراف در خودروهای برقی سنگین و نیمهسنگین همکاری میکنند تصمیم گرفتند با عرضه وسایل نقلیه سبزتر، از میزان آلودگی ناشی از تردد کشندههای سنگین دیزلی بکاهند تا بتوانند ایده بزرگراههای الکتریکی (eHighway) را به واقعیت تبدیل کنند.
درحالیکه برخی از شرکتها همچون تسلا مشغول کار روی خودروهای سنگین الکتریکی یا هیبریدی هستند، مشکل تأمین انرژی این خودروها همچنان پابرجاست. به طوریکه رانندگان میتوانند با این خودروها مسافت اندکی بپیمایند و باید برای شارژکردن مجدد توقف کرده و مدتی طولانی منتظر بمانند. وجود چنین سیستمی، علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست، صرفه جویی زیاد در زمان و هزینه ها را در پی دارد؛ زیرا دیگر لازم نخواهد بود کشنده ها برای شارژ باتری خود مدتی را در ایستگاه های شارژ، که راه اندازی آنها هم نیازمند بودجه ای هنگفت است، ساکن بمانند.
چنین مسئلهای برای خودروهای شخصی هم خود را نشان میدهد؛ اما زمانی که صحبت از حملونقل بار باشد، اهمیت بیشتری پیدا میکند. بههمین دلیل، شرکتهای کانتیننتال و زیمنس با همکاری هم به فکر طراحی پانتوگرافهایی هستند تا خودروهای الکتریکی و هیبرید سنگین مثل کامیونها و کامیونتها بتوانند حین حرکت در بزرگراهها، الکتریسیته مورد نیاز برای حرکت خود را فراهم کنند.
درواقع، پانتوگراف روی سقف خودروها نصب میشود و از کابلهای هوایی، الکتریسیته دریافت میکند؛ دقیقا مشابه اتفاقی که در ترامواها و برخی قطارهای برقی میافتد. این دو شرکت قصد دارند کابلهای هوایی را در بزرگراههای پرتردد نصب کنند. خودروهای سنگین و نیمهسنگین بهسادگی زیر این کابلها حرکت و از طریق این کابلها، همزمان انرژی مورد نیاز برای موتور الکتریکی خودرو و شارژ باتریهایشان را فراهم میکنند. نکته مثبت در طرح مذکور این است که علاوه بر خودروهای برقی، کامیونهای الکتریکی پیل سوختی و موتورهای هیبریدی هم از آن میتوانند استفاده کنند.
به گفته زیمنس کشنده ها حین اتصال به خطوط برق اختصاصی سرعتی ثابت خواهند داشت که این مساله نیز می تواند باعث روان شدن ترافیک شود. در صورت قصد راننده برای سبقت گیری، کوپل کننده موقتا از سیم ها جدا شده و پس از انجام سبقت دوباره وصل می شود.
درحالحاضر، تکنولوژی بزرگراه الکتریکی زیمنس در سه بخش کشور آلمان در حال اجرا است و وزارت حملونقل فدرال اعلام کرده است که فقط ۴ هزار کیلومتر از شبکه ۱۳ هزار کیلومتری این کشور به کابلهای هوایی نیاز دارد؛ چراکه بیش از دوسوم مصرف سوخت کامیونهای انتقال بار مسیرهای طولانی، در کمتر از یکسوم مسیرهای جادهای این کشور رخ میدهد.
سیاستمداران آلمانی کاهش ۸۰ درصدی دی اکسید کربن آزاد شده در جو تا سال ۲۰۵۰ را هدفگذاری کرده اند؛ سال ۲۰۳۰ نیز به عنوان آخرین مهلت برای فروش اتومبیل های بنزینی و دیزلی تعیین شده است.
ناگفته پیداست در صورت پیاده سازی ایده eHighway زیمنس در تمامی جاده ها و راه های آلمان، این کشور راحت تر به اهداف سبز خود دست خواهد یافت.
با اینکه تکنولوژی مذکور تا همینجا هم خود را ثابت کرده است، شرکتهای مذکور میگویند هنوز راه زیادی تا تجاریکردن و تولید انبوه پانتوگرافها باقی است تا شرکتهای خودروسازی بیشتری بتوانند با هزینه مناسب این پانتوگرافها را در خودروهای خود بهکار ببرند. درواقع، دلیل اصلی همکاری کانتیننتال و زیمنس همین است و درصورت موفقیت، ایده بزرگراههای الکتریکی در مناطق بیشتری از اروپا اجرایی خواهد بود.
بد نیست اشاره کنیم شرکت زیمنس نسخه اولیه از eHighway را به عنوان راهکاری سبز برای کشنده های سنگین تجاری در سال ۲۰۱۲ رونمایی کرد. در آن دوران تکنولوژی باتری به حدی پیشرفت نکرده بود که بتواند جوابگوی جابجایی خودروهای سنگین در مسافت های طولانی باشد.
اما با کشف مرزهای جدید در این حوزه و رشد علاقه شرکت هایی مثل ولوو، دایملر و تسلا نسبت به کشنده های برقی پتانسیل تبدیل سیستم ژیمنس به یک راهکار کاربردی بلند مدت افزایش یافته است.