top bottom
تفاوت بازاریابی و فروش به زبان ساده

تفاوت بازاریابی و فروش به زبان ساده

در تجارت های کوچک و در وهله نخست اغلب افراد بازاریابی و فروش را دو مفهوم یکسان می‌دانند، اما این دیدگاهی اشتباه است و این دو موضوع تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.

مرکز آموزش گروه GISP | ۱۳۹۸/۱۲/۲۶

بازاریابی چیست؟

بازاریابی در درجه اول و در وجه درون شرکتی به عنوان "پشتیبان فروش" و در وجه برون شرکتی و در درجه مدیریتی این دانش می توان توسعه‌دهنده رشد شرکت باشد. پس با تفکیک این دو بخش در تجارت می توان روال موفقیت آمیزی را پشت سر گذاشت و رشد بیشتری را نسبت به رقبا تجربه خواهید کرد.

برای بررسی تفاوت دو بخش بازاریابی و فروش در شرکت ها به این مطلب می رسیم:

  1. بخش فروش، محصول موجود را به فروش می رساند
  2. بخش بازاریابی، مشتریان بالقوه را به محصول موجود علاقمند کرده و سرنخ فروش ایجاد می کند

عمده فعالیت های بخش بازاریابی به شرح زیر است:

  • تحقیق دربارۀ مصرف کننده و شناخت نیازهای بازار
  •    توسعه محصولاتی که نیازهای فعلی و آینده مشتریان را برآورده می کند
  • تبلیغات و ارائه خدمات برای بالا بردن آگاهی و معرفی برند
  • قیمت گذاری محصولات و خدمات برای کسب سود بیشتر در طول پروسه کاری

در واقع و در نهایت می توان گفت: "بازاریاب باید به برند کمک کند تا پیشنهادات، قیمت‌گذاری و روابط خود را به نحوی تغییر دهد که نیازهای مشتریان را بهتر برآورده کند و در نتیجه، فروش شرکت افزایش یابد."

 

مارکتینگ پلن

مسئولیت بخش فروش تمرکز بر زمان حاضر و انجام موفق پروسه فروش محصول است و در مقابل آن بازاریابی با نگاهی رو به آینده و مشتری محوری در مسیری متفاوت گام برمی دارد.

هرچند که کارشناسان بخش فروش کاملا مسلط به شرایط خریدار خود باشند اما نباید این را فراموش کرد که خریدار همیشه تلاش فروشنده برای فروش محصولش را احساس می کند. پس برای مدیریت استراتژیک فرآیند فروش و جلوگیری از ایجاد احساس های اینچنینی برای خریدار همکاری و همراهی دو بخش بازاریابی و فروش به خوبی مشهود است و داشتن استراتژی بازاریابی یا "مارکتینگ پلن" الزامی است.

در ادامه این مطلب مباحثی در خصوص انواع بازاریابی و استراتژی های آن و تکنیک های فروش ارائه خواهیم کرد.

آخرین مطالب آموزشی

گاید سوپاپ، پشتیبان سوپاپ های هوا و دود
گاید سوپاپ قطعه ای استوانه ای شکل از فلز است که یا به صورت یکپارچه با سرسیلندر ریخته گری می شود و یا با فشار در سرسیلندر جای می گیرد.
میل بادامک، قطعه ای حیاتی در موتور خودرو
میل بادامک ها یکی دیگر از اجزاء حیاتی خودرو می باشند که موتورهای احتراقی را قادر به انجام کار می کند. اما میل بادامک چیست و چرا نقش مهمی در موتور خودرو دارد؟
آشنایی با انواع بازاریابی
بازاریابی انواع مختلفی دارد و در کشورهای مختلف به صورتی متنوع انجام می‌شود. هدف اصلی مدیران کسب و کارهای مختلف از استفاده از شیوه‌های متفاوت بازاریابی ایجاد یک برند معتبر و شناخته شده است.
تفاوت بازاریابی و فروش به زبان ساده
در تجارت های کوچک و در وهله نخست اغلب افراد بازاریابی و فروش را دو مفهوم یکسان می‌دانند، اما این دیدگاهی اشتباه است و این دو موضوع تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.
شاتون، متصل کننده پیستون به میل لنگ
شاتون یکی از اجزاء موتور خودرو است که حرکت را از پیستون به میل لنگ منتقل کرده و به عنوان یک اهرم عمل می کند. این قطعات معمولا از آلیاژهای آلومینیوم ریختگی و یا فولاد تولید می شود و به منظور تحمل تنش های دینامیکی از سوی احتراق و حرکت پیستون، طراحی می شوند.
Preloader