top bottom
آشنایی با سنسورهای خودرو: سنسور دور موتور

آشنایی با سنسورهای خودرو: سنسور دور موتور

در این مقالات فنی قصد داریم سنسور‌های مختلف خودرو و کارکرد هر یک را به اختصار مرور کنیم. به علاوه در هر مقاله خرابی‌های رایج در سنسورها و راه‌های تشخیص آن را مرور می‌کنیم. در این بخش به سراغ سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ خواهیم رفت.

مرکز آموزش گروه GISP | ۱۳۹۸/۰۶/۱۶

در موتور خودرو‌های امروزی مدیریت تمامی امور بر عهده ECU است و پیش از چیز، ECU باید بداند موتور در هر لحظه دقیقا چند دور می‌زند و موقعیت هر یک از پیستون‌ها کجا است. این وظیفه مهم بر عهده سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ است.

سنسور دور موتور چیست؟

سنسور دور موتور یا Engine Speed Sensor که با نام سنسور موقعیت میل لنگ یا Crankshaft Position Sensor نیز شناخته می‌شود یک قطعه الکترونیکی است که وظیفه دارد به طور همزمان دور موتور خودرو و محل میل لنگ (و به دنبال آن موقعیت پیستون‌ها) را به ECU اطلاع دهد. بر اساس اطلاعات این سنسور است که ECU زمان پاشش سوخت و جرقه زنی در هر سیلندر را مشخص می‌کند. این سنسور به طور معمول در سمت فلایویل قرار می‌گیرد و از طریق دندانه‌های ویژه ای که بر روی فلایویل قرار دارد می‌تواند تعداد دور موتور و موقعیت میل لنگ را مطلع شده و به ECU اطلاع دهد.

بر روی فلایویل خودرو‌های امروزی دو ردیف دندانه وجود دارد که یکی از آن‌ها به استارت خودرو متصل است و از طریق آن می‌توان خودرو را روشن کرد. در شت این دندانه‌ها، سری دوم دندانه‌ها نصب شده است که وظیفه آن‌ها اطلاع رسانی وضعیت به سنسور دور موتور است. با عبور هر دندانه از جلوی سنسور دور موتور، یک پالس اکاتریکی در این سنسور تولید می‌شود و به این ترتیب سنسور به ECU اطلاع می‌دهد موتور خودرو در حال حرکت است و میزان دور آن را هم اعلام می‌کند و نام سنسور دور موتور نیز از همین جا به این سنسور داده شده است. اطلاعات این سنسور همچنین میزان دور موتور را نیز از طریق نشان دهنده‌ها به راننده اطلاع می‌دهد.

در میان دندانه‌های سری دوم فلایویل، دو دندانه خالی است که البته نشانه خرابی آن نیست و به عمد از سوی طراحان بر روی آن نصب شده! وظیفه این دو دندانه نشان دادن موقعیت فلایویل و در نتیجه موقعیت میل لنگ به سنسور است و به همین دلیل به آن سنسور موقعیت میل لنگ هم گفته می‌شود.

وقتی این دو دندانه خالی به مقابل سنسور می‌رسند، سنسور پالسی دریافت نمی‌کند و به این ترتیب ECU متوجه می‌شود که فلایویل در وضعیتی است که با چرخش میل لنگ، دو پیستون 1 و 4 (در موتور‌های 4 سیلندر) در نقطه مرگ بالایی (بالاترین موقعیت در سیکل کاری) قرار گرفته اند و به این ترتیب ECU می‌تواند پاشش و جرقه را در سیلندر‌ها تنظیم کند.

خرابی سنسور دور موتور

سنسور دور موتور قطعه مصرفی نیست و به طور معمول خرابی خرابی سنسور دور موتور زیاد روی نمی‌دهد اما در صورت خرابی باعث مشکلات زیادی می‌شود که تشخیص آن دشوار است. با خرابی این سنسور مشکلات زیر در خودرو روی می‌دهد:

- ماشین روشن نمی‌شود چرا که سیگنالی در زمینه چرخش موتور و زمان پاشش و جرقه به ECU نمی‌رسد

- دور موتور در نشان دهنده‌ها اشتباه نشان داده می‌شود. به عنوان مثال وقتی موتور در حالت آرام کار می‌کند دور موتور عدد‌های بالا را نشان می‌دهد

- موتور خیلی زود کات آف Cut Off می‌کند بدون آنکه به ردلاین رسیده باشد چون ECU دور موتور اشتباهی را دریافت می‌کند

- در زمان حرکت دور موتور از یک عدد مشخص بالاتر نمی‌رود

 

راه حل این مشکلات، در ابتدا بازکردن سنسور در موتور و تمیز کردن آن است اما اگر این کار مشکلات را حل نکرد باید سنسور جدیدی خریداری و بر روی خودرو نصب کنید. سنسور اصلی و تقلبی هیچ نشانه ای ندارند که شما و یا مکانیک و حتی فروشنده قطعه بتوانند آن را تشخیص دهند. خرید یک سنسور دور موتور غیر اصلی باعث زیان مالی و البته دردسر‌های تعویض دوباره خواهد شد.

سنسور دور موتور اصلی را از کجا بخریم؟

برای خرید قطعه اصلی باید به سراغ فروشندگان معتبر قطعات یدکی خودرو بروید و قطعات عرضه شده توسط آن‌ها را تهیه کنید. گروه GISP عرضه کننده قطعات یدکی خودرو، با کیفیت و استاندارد قطعات شرکتی خودرو است که تمام انواع قطعه یدکی خود را از تولید کنندگان مورد تایید خودروسازان تهیه می‌کند و به راحتی می‌توانید قطعات یدکی ایران خودرو و قطعات یدکی سایپا را در بسته بندی‌های گروه جی آی اس پی و از شبکه نمایندگی‌های این شرکت تهیه کنید. برای خرید انواع سنسور پراید، سنسور پژو و سنسورهای سایر خودرو‌های ایرانی می‌توانید به بخش جستجوی وبسایت مراجعه کنید یا با شبکه نمایندگی‌ها تماس بگیرید.

آخرین مطالب آموزشی

فشنگی روغن و اهمیت آن در سلامت موتور
روغن موتور و روغن‌کاری قطعات نقش حیاتی در کارکرد درست موتور خودرو بر عهده دارد و وظیفه کنترل این موضوع تا حد زیادی بر عهده بخشی با عنوان فشنگی روغن است، قطعه‌ای کوچک ولی حیاتی که می‌تواند با اخطار به موقع، مانع از آسیب به بخش‌های مختلف موتور شود.
واشر سرسیلندر؛ مانع خروج سوخت و هوای درون سیلندر
درون موتورهای چهار زمانه سیالات مختلفی از سوخت و هوا گرفته تا روغن و آب یا خنک کننده گردش دارند که نیاز است به نحوی از تداخل این مواد با یکدیگر جلوگیری شود تا موتور بتواند کار خود را به درستی انجام دهد. یکی از قطعاتی که بدین منظور استفاده می شود واشر سرسیلندر است که برخلاف ظاهر ساده و سبک خود دارای وظیفه ای حیاتی در موتور خودرو است.
شناخت پیستون و دلایل خرابی آن
در فرآیند کاری موتور و در زمانی که عمل انفجار مخلوط سوخت و هوا روی می‌دهد، به دلیل بسته بودن بخش بالایی محفظه توسط سرسیلندر، باید بخشی وجود داشته باشد که بتواند با حرکت در سیلندر، نیروی تولید شده را به حرکت تبدیل کند.
هرزگرد و دلایل خرابی آن
برای اینکه اعضای موتور به‌صورت هماهنگ با هم کار کنند و بتوانند از قدرت تولیدی موتور بهره ببرند، تسمه‌ها کار انتقال قدرت بین میل‌لنگ و دیگر اجزا را انجام می‌دهند.
مرز روغن‌کاری و روغن‌سوزی
به‌‎ازای هر یک‌بار چرخیدن میل لنگ، همه سیلندرها یک‌بار بالا و پایین می‌روند و به‌اصطلاح 4 عمل اصلی (مکش، تراکم، احتراق و تخلیه) انجام می‌شود. در دور ارام موتور (معمولا 1000 دور در دقیقه در اکثر خودروها) این فرآیند در هر دقیقه 1000 بار تکرار می‌شود و در دورهای بالاتر با همین نسبت افزایش پیدا می‌کند.
Preloader