top bottom
شیشه های پایین یا کولر، مساله این است؟

شیشه های پایین یا کولر، مساله این است؟

استفاده از کولر و یا پایین آوردن شیشه ها یکی از دغدغه های رانندگان در روزهای گرم به ویژه در فصل تابستان است. در اینجا به این مساله خواهیم پرداخت که کدام یک از این دو روش بهتر است.

مرکز آموزش گروه GISP | ۱۳۹۸/۰۵/۲۳

یکی از مسائلی که در فصول گرم پیش می آید، نگرانی در مورد افزایش مصرف سوخت با استفاده از کولر است. باورهای غلطی در مورد افزایش مصرف سوخت به دلیل استفاده از کولر وجود دارد، برای مثال اینکه کولر مصرف سوخت را تا دو برابر افزایش می دهد!

از آنجایی که کولر انرژی خود را از موتور خودرو دریافت می کند، در نتیجه با استفاده از کولر مصرف سوخت افزایش می یابد. این مساله در مورد موتورهای بزرگ متفاوت بوده و در این موتورها مصرف سوخت کمتری برای استفاده از سیستم تهویه وجود دارد. اما مساله دیگری که مطرح است این است که در صورت استفاده نکردن از کولر، راه دیگری که برای خنک کردن خودرو استفاده می شود، پایین آوردن شیشه ها می باشد. اما آیا شیشه های پایین خودرو بر روی مصرف سوخت بی تاثیرند؟

در مورد شیشه ها باید گفت که پایین آوردن آن ها بر روی درگ و آیرودینامیک خودرو تاثیر می گذارد. طراحی بدنه خودرو به گونه ای است که هوا از اطراف و بالا و پایین خودرو عبور می کند. ضریب درگ در واقع نشان دهنده مقاومت خودرو در حرکت میان سیالات است. زمانیکه شیشه خودرو پایین است، در هنگام حرکت فشار بیشتری به موتور وارد شده و به اصطلاح باعث افزایش نیروی درگ شده و در نتیجه میزان مصرف سوخت افزایش می یابد. در واقع پایین آوردن شیشه های خودروی در حال حرکت یکی از عوامل بر هم زننده آیرودینامیک خودرو می باشد.

بنابراین می توان گفت که در مورد اینکه پایین دادن شیشه بهتر است و یا استفاده از سیستم تهویه، پاسخ مناسبی وجود ندارد و به طور کلی می توان گفت که هر دو میزان مصرف سوخت را افزایش می دهند. با این وجود می توان گفت که زمانیکه در بزرگراه ها رانندگی می کنید، استفاده از سیستم تهویه و زمانیکه در اطراف شهر رانندگی می کنید، پایین دادن شیشه مقرون به صرفه تر است. در نتیجه با توجه به نوع خودرو و مکانی که در آن در حال رانندگی هستید، همواره یکی از آن ها بهتر است. پس باید به دنبال آن باشید که برای خودروی شما چه چیزی مناسب تر است.

 

 

آخرین مطالب آموزشی

فشنگی روغن و اهمیت آن در سلامت موتور
روغن موتور و روغن‌کاری قطعات نقش حیاتی در کارکرد درست موتور خودرو بر عهده دارد و وظیفه کنترل این موضوع تا حد زیادی بر عهده بخشی با عنوان فشنگی روغن است، قطعه‌ای کوچک ولی حیاتی که می‌تواند با اخطار به موقع، مانع از آسیب به بخش‌های مختلف موتور شود.
واشر سرسیلندر؛ مانع خروج سوخت و هوای درون سیلندر
درون موتورهای چهار زمانه سیالات مختلفی از سوخت و هوا گرفته تا روغن و آب یا خنک کننده گردش دارند که نیاز است به نحوی از تداخل این مواد با یکدیگر جلوگیری شود تا موتور بتواند کار خود را به درستی انجام دهد. یکی از قطعاتی که بدین منظور استفاده می شود واشر سرسیلندر است که برخلاف ظاهر ساده و سبک خود دارای وظیفه ای حیاتی در موتور خودرو است.
شناخت پیستون و دلایل خرابی آن
در فرآیند کاری موتور و در زمانی که عمل انفجار مخلوط سوخت و هوا روی می‌دهد، به دلیل بسته بودن بخش بالایی محفظه توسط سرسیلندر، باید بخشی وجود داشته باشد که بتواند با حرکت در سیلندر، نیروی تولید شده را به حرکت تبدیل کند.
هرزگرد و دلایل خرابی آن
برای اینکه اعضای موتور به‌صورت هماهنگ با هم کار کنند و بتوانند از قدرت تولیدی موتور بهره ببرند، تسمه‌ها کار انتقال قدرت بین میل‌لنگ و دیگر اجزا را انجام می‌دهند.
مرز روغن‌کاری و روغن‌سوزی
به‌‎ازای هر یک‌بار چرخیدن میل لنگ، همه سیلندرها یک‌بار بالا و پایین می‌روند و به‌اصطلاح 4 عمل اصلی (مکش، تراکم، احتراق و تخلیه) انجام می‌شود. در دور ارام موتور (معمولا 1000 دور در دقیقه در اکثر خودروها) این فرآیند در هر دقیقه 1000 بار تکرار می‌شود و در دورهای بالاتر با همین نسبت افزایش پیدا می‌کند.
Preloader