top bottom
میل بادامک، قطعه ای حیاتی در موتور خودرو

میل بادامک، قطعه ای حیاتی در موتور خودرو

میل بادامک ها یکی دیگر از اجزاء حیاتی خودرو می باشند که موتورهای احتراقی را قادر به انجام کار می کند. اما میل بادامک چیست و چرا نقش مهمی در موتور خودرو دارد؟

مرکز آموزش گروه GISP | ۱۳۹۸/۱۲/۲۷

فرض را بر این می گذاریم که با مفاهیم پایه ای موتورهای احتراقی آشنا هستید. سوخت و هوا در درون یک سیلندر مشتعل شده، و انرژی زیادی تولید می کنند که به کمک پیستون ها، میل لنگ و سیستم انتقال قدرت به حرکت خودرو منجر می شود.

خیلی ساده به نظر می رسد، اما همانطور که می دانیم موتورهای احتراق داخلی بهبود ها و توسعه های زیادی یافته اند. بنابراین امروزه سیستم پیچیده تری دارند.

میل بادامک به هر حال، یکی از قطعات قدیمی خودرو است و از همان روزهای ابتدایی اختراع موتور و پیشرفت آن به طور شگفت آوری کار می کند.

میل بادامک جزء نسبتا پایه ای است، یک میله ساده یا محور، با بادامک هایی که در طول آن قرار گرفته اند. وقتی که محور می چرخد، شکل بادامک ها به نحوی است که به آن ها اجازه می دهد که بر روی سوپاپ ها عمل کند و در حقیقت با چرخش بادامک ها سوپاپ ها باز و بسته می شوند. سرعت باز و بسته شدن سوپاپ ها بستگی به سرعت چرخش بادامک ها دارد.

در یک موتور احتراقی امروزی، میل بادامک به صورت مستقیم بالای بلوک سیلندر قرار می گیرد که می توانند سوپاپ ها را کنترل کنند. تنظیم و درجه بندی دقیق این قطعه  میزان مخلوط سوخت و هوایی که به محفظه احتراق وارد می شود را کنترل می کند.

این مساله نه تنها وجود این قطعات را برای عملکرد موتور حیاتی می سازد، به دلیل اینکه باز و بسته شدن سوپاپ ها باید بسیار دقیق بوده و با حرکت پیستون ها هماهنگ باشد، اثر چشمگیری بر عملکرد موتور دارد.

به منظور اطمینان از تایمینگ صحیح، میل بادامک ها توسط تسمه تایم و یا زنجیر تایم به میل لنگ که به صورت مستقیم پیستون ها را در داخل سیلندر حرکت می دهد، متصل می شود. علاوه بر این، شکل بادامک ها به دقت ساخته می شود تا بتواند سرعتی که سوپاپ ها با آن باز و بسته می شوند را کنترل کند.

میل لنگ و میل بادامک به موازات یکدیگر در موتور خودرو نصب می شوند. در سر میل سوپاپ چرخ دنده ای جای می گیرد که قطر داخلی آن دو برابر قطر چرخ دنده سر میل لنگ است. این بدان معنی است که در هر چرخش میل بادامک در حقیقت میل لنگ دوبار چرخیده است. از طریق ارتباط بین دنده میل لنگ و میل بادامک، با گردش میل لنگ، میل بادامک می چرخد و با گردش آن بادامک های موجود در سرتاسر میل بادامک میل تایپیت را بلند کرده و به کمک اسبک ها سوپاپ را در زمان مناسب بالا و پایین می راند و باعث باز و بسته شدن مجرای دود و هوا بوسیله بشقابک سوپاپ می شود. برای هر سوپاپ یک بادامک بر روی میل سوپاپ (میل بادامک) وجود دارد. با عبور بادامک از زیر تایپیت، سوپاپ بالا رفته و دریچه باز می شود و بعد از آن سوپاپ بوسیله فنر سوپاپ به جای خود بر می گرددو دریچه بسته می شود.

تعداد میل بادامک های متفاوتی می تواند در موتور خودرو وجود داشته باشد، که این به ترتیب و آرایش سیلندرها و عملکرد سوپاپ ها بستگی دارد. موتورها می توانند یک، دو و یا چهار میل بادامک داشته باشند.

علی رغم هزینه و وزن، استفاده از میل بادامک بیشتر مزایای زیادی می تواند نسبت به موتورهای دارای یک میل بادامک (SOHC) داشته باشند.

یکی از معمول و موثرترین پیکربندی های موتور، 4 سوپاپ برای هر سیلندر است که به دلیل استفاده حداکثری از فضای سرسیلندر می باشد. در حالت تک میل سوپاپ (SOHC) نیز می تواند برای هر سیلندر 4 سوپاپ در نظر گرفت، و این تنها با ایجاد یک سیستم پیچیده از میله ها و بادامک ها قابل انجام است، به همین دلیل حالت DOHC یا همان سرسیلندر با دو میل سوپاپ ارجح تر است.

معیوب بودن میل بادامک و خسارت های وارده

از انجایی که میل بادامک (میل سوپاپ) از مواد سختی همچون فولاد و یا چدن کربن دار ساخته می شود، مستعد سایش و یا شکست نمی باشد. در بشتر موتورها دیگر قطعات قبل از میل بادامک دچار سائیدگی و یا فرسودگی می شوند. با این حال برخی مشکلات ممکن است برای میل بادامک بوجود آید:

سایش بادامک ها: در صورتی که بادامک ها دچار سائیدگی شوند، از آنجایی که تماس آن ها با سوپاپ باعث باز و بسته شدن سوپاپ ها می شود، در نتیجه سوپاپ ها آنچنان که انتظار می رود باز و بسته نخواهند شد. این مساله باعث عملکرد پایین موتور و انتشار بیشتر گازهای خروجی از اگزوز می شود.

سائیدگی بوش های تکیه گاه میل سوپاپ: بوجود آمدن این عیب باعث پایین آمدن فشار روغن موتور می گردد، که در این مواقع میل بادامک و سرسیلندر به منظور تعویض بوش های میل بادامک و آب بندی آن به ترشکار سپرده می شود.

سایش و تیز شدن دنده مورب میل بادامک: این مساله باعث جلو و یا عقب افتادن جرقه به شمع موتورها شده و تنها با تعویض میل بادامک قابل حل است.

شکستگی میل بادامک: این مساله یک فاجعه بوده که می تواند ناشی از عیوب تولید قطعه باشد. استفاده از قطعات نامرغوب گاهی باعث بوجود آمدن این مشکل می شود. یک میل بادامک معیوب به این صورت می تواند باعث آسیب وارد شدن به شاتون، بلوک سیلندر، سرسیلندر، پیستون ها، سوپاپ ها و حتی میل لنگ شود.

انتخاب میل بادامک (میل سوپاپ) با کیفیت

با توجه به اینکه میل بادامک یک قطعه حیاتی در عملکرد موتور خودرو است لذا لازم است در صورت مشاهده هر گونه عیب آن را بررسی کرده و در صورت لزوم تعویض نمود. در صورت تعویض این قطعه بسیار مهم است که از قطعات با کیفیت و اصل استفاده شود تا همانطور که گفته شد نامرغوبیت قطعه موجب وارد آمدن آسیب به دیگر بخش های موتور نگردد. انتخاب یک میل بادامک مرغوب و یاکیفیت با توجه به وجود قطعات تقلبی در بازار سخت بوده، لذا بهترین راه جهت اطمینان از انتخاب، خرید از برندهای معتبر قطعات یدکی می باشد.

میل بادامک های جی آی اس پی مورد تائید خودروساز بوده و تولید شده توسط تامین کننده خط تولید خودروسازان بزرگی همچون ایران خودرو و سایپا می باشد. این قطعات تولید شده از مواد مرغوب بوده و طراحی آن بسیار دقیق و بر طبق نوع موتور خودرو می باشد. خدمات پس از فروش گروه جی آی اس پی یکی از مزیت های قطعات عرضه شده می باشد که همواره پاسخگوی مشتریان عزیر است.

میل بادامک های خودروهایی همچون پراید، پژو و دیگر خودروهای داخلی را می توانید در بخش محصولات سایت مشاهده کنید.


 

آخرین مطالب آموزشی

گاید سوپاپ، پشتیبان سوپاپ های هوا و دود
گاید سوپاپ قطعه ای استوانه ای شکل از فلز است که یا به صورت یکپارچه با سرسیلندر ریخته گری می شود و یا با فشار در سرسیلندر جای می گیرد.
میل بادامک، قطعه ای حیاتی در موتور خودرو
میل بادامک ها یکی دیگر از اجزاء حیاتی خودرو می باشند که موتورهای احتراقی را قادر به انجام کار می کند. اما میل بادامک چیست و چرا نقش مهمی در موتور خودرو دارد؟
آشنایی با انواع بازاریابی
بازاریابی انواع مختلفی دارد و در کشورهای مختلف به صورتی متنوع انجام می‌شود. هدف اصلی مدیران کسب و کارهای مختلف از استفاده از شیوه‌های متفاوت بازاریابی ایجاد یک برند معتبر و شناخته شده است.
تفاوت بازاریابی و فروش به زبان ساده
در تجارت های کوچک و در وهله نخست اغلب افراد بازاریابی و فروش را دو مفهوم یکسان می‌دانند، اما این دیدگاهی اشتباه است و این دو موضوع تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.
شاتون، متصل کننده پیستون به میل لنگ
شاتون یکی از اجزاء موتور خودرو است که حرکت را از پیستون به میل لنگ منتقل کرده و به عنوان یک اهرم عمل می کند. این قطعات معمولا از آلیاژهای آلومینیوم ریختگی و یا فولاد تولید می شود و به منظور تحمل تنش های دینامیکی از سوی احتراق و حرکت پیستون، طراحی می شوند.
Preloader