top bottom
وقتی ستون فقرات موتور خودرو دچار آسیب می شود!

وقتی ستون فقرات موتور خودرو دچار آسیب می شود!

خرابی در قطعه ای مانند میل لنگ که آن را به نوعی می توان ستون فقرات موتور خودرو نامید، به ندرت رخ می دهد. این در حالی است که اگر عیبی در این قطعه رخ دهد می تواند خسارت های فراوانی به بار آورد.

۱۳۹۸/۰۵/۰۲

میل لنگ را که می توان به عنوان ستون فقرات موتور احتراق داخلی به حساب آورد، مسئول عملکرد صحیح موتور و تبدیل کننده حرکت خطی پیستون ها در داخل سیلندر به حرکت دورانی می باشد. از آنجایی که این قطعات تحت بارگذاری های سیکلی قرار می گیرند، جهت تضمین عمر کاری بالا باید دارای مقاومت به خستگی بالایی باشند. همچنین ضریب انبساط حرارتی پایین و مقاومت به سایش بالا از دیگر خصوصیاتی است که در انتخاب مواد برای تولید میل لنگ در نظر گرفته می شود. این قطعه در حرکت خودرو نقش اساسی ایفا کرده و تعداد لنگ‌های آن متناسب با تعداد سیلندرهای یک موتور است.

مساله خوبی که در مورد میل لنگ وجود دارد این است که خرابی در این قطعه به ندرت رخ می دهد. در بیشتر مواقع عیب در میل لنگ به دلیل وجود عیب در جایی بوده، به همین دلیل نیاز است که در ابتدا به دنبال این باشید که چه چیزی باعث بوجود آمدن خرابی در میل لنگ شده است. برای مثال عدم تنظیم موتور، عدم تعادل در فشار سیلندرها، کم بودن فشار روغن، استفاده از روغن غیراستاندارد، مونتاژ نادرست قطعه، وجود لقی بیش از حد میل لنگ و لقی غیر مجاز یاتاقان ها (که منجربه سائیدگی میل لنگ می شود)، باعث بوجود آمدن عیب در میل لنگ می شوند.

علی رغم اینکه خرابی در این قطعه متداول نیست، در صورتی که به هر دلیلی دچار ترک یا شکستگی شود می تواند خسارت های شدیدی وارد کند.

عیوب متعددی در مورد میل لنگ رخ می دهد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد خط و خراش و یا ترک های عرضی
  • ایجاد سوختگی در لنگ های ثابت و متحرک قطعه
  • خرابی بوش انتهای میل لنگ
  • ایجاد خمیدگی و یا پیچش
  • بریدن میل لنگ
  • دو پهنی شدن
  • تاب برداشتن قطعه
  • سائیدگی و یا شکستگی

در برخی مواقع عیوب ایجاد شده در میل لنگ قابل رفع بوده و می توان آن را تعمیر کرد. اما در مواقعی که میل لنگ دچار بریدن، سوختگی لنگ های ثابت و متحرک، ترک های عرضی عمیق و یا کوچک شدن بیش از حد شود، قطعه را باید تعویض کرد. در برخی موارد که میل لنگ دچار شکستگی می شود، می تواند خسارت های شدیدی وارد کند، به طوری که حتی ممکن است نیاز باشد موتور را به طور کامل تعویض نمائید. به همین دلیل زمانیکه این قطعه دچار مشکل می شود ابتدا باید دلیل بوجود آمدن آن عیب را یافته سپس با توجه به نوع عیب در مورد آن به درستی تصمیم گیری کرد تا از وارد آمدن خسارت های بیشتر جلوگیری کرد.

 

برچسب‌ها: GISP

آخرین مطالب آموزشی

فشنگی روغن و اهمیت آن در سلامت موتور
روغن موتور و روغن‌کاری قطعات نقش حیاتی در کارکرد درست موتور خودرو بر عهده دارد و وظیفه کنترل این موضوع تا حد زیادی بر عهده بخشی با عنوان فشنگی روغن است، قطعه‌ای کوچک ولی حیاتی که می‌تواند با اخطار به موقع، مانع از آسیب به بخش‌های مختلف موتور شود.
واشر سرسیلندر؛ مانع خروج سوخت و هوای درون سیلندر
درون موتورهای چهار زمانه سیالات مختلفی از سوخت و هوا گرفته تا روغن و آب یا خنک کننده گردش دارند که نیاز است به نحوی از تداخل این مواد با یکدیگر جلوگیری شود تا موتور بتواند کار خود را به درستی انجام دهد. یکی از قطعاتی که بدین منظور استفاده می شود واشر سرسیلندر است که برخلاف ظاهر ساده و سبک خود دارای وظیفه ای حیاتی در موتور خودرو است.
شناخت پیستون و دلایل خرابی آن
در فرآیند کاری موتور و در زمانی که عمل انفجار مخلوط سوخت و هوا روی می‌دهد، به دلیل بسته بودن بخش بالایی محفظه توسط سرسیلندر، باید بخشی وجود داشته باشد که بتواند با حرکت در سیلندر، نیروی تولید شده را به حرکت تبدیل کند.
هرزگرد و دلایل خرابی آن
برای اینکه اعضای موتور به‌صورت هماهنگ با هم کار کنند و بتوانند از قدرت تولیدی موتور بهره ببرند، تسمه‌ها کار انتقال قدرت بین میل‌لنگ و دیگر اجزا را انجام می‌دهند.
مرز روغن‌کاری و روغن‌سوزی
به‌‎ازای هر یک‌بار چرخیدن میل لنگ، همه سیلندرها یک‌بار بالا و پایین می‌روند و به‌اصطلاح 4 عمل اصلی (مکش، تراکم، احتراق و تخلیه) انجام می‌شود. در دور ارام موتور (معمولا 1000 دور در دقیقه در اکثر خودروها) این فرآیند در هر دقیقه 1000 بار تکرار می‌شود و در دورهای بالاتر با همین نسبت افزایش پیدا می‌کند.
Preloader