top bottom
کابل‌ها؛ عایق‌های داخلی خودرو

کابل‌ها؛ عایق‌های داخلی خودرو

خودروسازان یکی از مشتریان اصلی سیم و کابل‌ها هستند. این محصولات با عایق های متفاوتی که قادر به تحمل دماهای مختلف می باشند، دسته بندی می گردند.

مرکز آموزش گروه GISP | ۱۳۹۸/۱۲/۲۱

جنس سیم­ها و کابل­های مصرفی خودروسازی که جهت سیم­کشی داخلی خودرو استفاده می­شود، از اهمیت بالایی برخوردار است. این مواد علاوه بر کمک به کاهش وزن خودرو، باید در برابر لرزش، گرما و مواد هیدروکربن مقاومت خوبی داشته باشند.

در طول تاریخ در روزهای اولیه استفاده از موتور، محتوی کابل در خودرو قطعا به میزان حداقل خود بوده است. با گذشت زمان میزان کابل استفاده شده در خودروها به طور چشمگیری بالا رفت. بر اساس مدل خودرو و تجهیزاتی که در زیر کاپوت و در کابین قرار دارد، میزان کابل مورد استفاده در خودرو می تواند بین 3.5 تا 5 کیلومتر باشد.

کابل­های مصرفی در این صنعت از مواد عایق و رسانا می­باشند.

مواد عایق:

این مواد که معمولا از چند ماده پلیمر مانند PVC، پلی پروپیلن، پلی اتیلن و پلیمرهای کلریزه شده ساخته می­شوند، برای محافظت از بخش رسانای سیم و کابل در برابر گرما، مواد شیمیایی و لرزش استفاده می­شوند. برخی از این مواد همچنین بدون هالوژن هستند. این عایق­ها با توجه به کاربرد سیم و کابل و برای مقاومت در برابر دماهای مختلف انتخاب می­شوند که معمولا از پلی استرهای کلاس T3 و T4 و برای جلوگیری از سائیدگی مد نظر هستند. برای سیم و کابل باتری یا در خودروهای برقی و هیبرید از عایقی استفاده می­شود که در برابر گرما مقاوم بوده و انطعاف زیادی دارند.

مواد رسانا:

در سیم و کابل خودروهای پیشرفته علاوه بر مس از آلیاژهای مس و منیزیم نیز استفاده می­شود که علاوه بر مقاوم­تر بودن، وزن کمتری دارند. از این آلیاژها می­توان در قطرهای پایین هم تولید داشت. همچنین با بهبود ریزساختار مس می­توان مقاومت آن را بالا برده و وزن را تا حد زیادی کاهش داد.

آلومینیوم نیز که توجه بسیاری از تولیدکنندگان را به خود جلب کرده است در ابتدا در تولید سیم و کابل باتری خودرو قابل استفاده بوده که از مس سبکتر و ارزان­تر است. امروزه از آلومینیوم در طراحی و پروژه­ های زیادی استفاده می­شود.

در صورتی که نیاز به تعویض باتری خودرو، تغییر اندازه آن و یا نصب سیستم انرژی بازیافتی روی خودرو باشد، جهت انتخاب سیم و کابل مناسب باید به اندازه آن توجه کرد زیرا بر میزان ورودی و خروجی جریان به باتری اثر می­گذارد.

معمولا اندازه سیم و کابل­­ها با توجه به میزان آمپر سیستم باتری و طول مورد نیاز جهت رسیدن از نقطه A به نقطه B تعیین می­شود.

بسته به مدل خودرو و داخل کاپوت و کابین آن، میزان کابل استفاده شده می تواند به 3.5 تا 5 کیلومتر برسد.

انواع مختلف کابل در خودرو:

  • کابل ترمز دستی: کابل ترمزدستی کابلی است که ترمز دستی، پدال یا اهرم را به سیستم ترمز خودرو متصل می کند.
  • کابل ساسات: ساسات که به دکمه دریچه گاز کاربراتور هم شناخته می شود از طریق کابل عمل می کند.
  • کابل رهاکننده درب موتور: کابلی که باز کردن درب موتور از داخل کابین را برای راننده خودرو فراهم می آورد.
  • کابل کلاچ:  کابل کلاچ متصل کننده کلاچ و دیگر اجزاء گیربکس است، که توان موتور را به دنده منتقل می کند. سیستم کلاچ در خودروهای مختلفی که دارای دنده دستی هستند، بر اساس نحوه عملکرد به سه دسته کابلی، اهرمی و روغنی تقسیم شده که نوع کابلی آن قدمت بیشتری داشته و جزء اولین سیستم های کلاچ محسوب می شود. در نوع کابلی، سیمی از پدال تا کلاچ خودرو وجود دارد که زمانیکه شما پای خود را بر روی پدال کلاچ فشار می دهید، این کابل کشیده شده و باعث به کار افتادن کلاچ می شود. این کابل بر اثر عوامل متعددی می تواند معیوب شده و یا از رگلاژ و تنظیم خارج شود.
  • کابل گاز: کابل گاز خودرو سیمی است که رابط پدال گاز و دریچه هوای ورودی موتور می باشد. این قطعه وظیفه انتقال فشار پدار گاز به سوی موتور را بر عهده داشته که در نهایت منجر به کم یا اضافه شدن توان موتور خودرو می شود.
  • کابل بخاری: کابل های بخاری بخاری خودرو را به داشبورد پیوند می دهند و به راننده این امکان را می دهند تا دمای خودرو را به تنظیمات دلخواه تنظیم کند.
  • کابل کیلومترشمار: کابلی که چرخش چرخ را به صفحه کیلومترشمار منتقل می‌کند.
  • کابل رهاکننده درب باک و صندوق: کابلی که باز کردن درب باک و یا صندوق عقب خودرو را از داخل کابین خودرو برای راننده فراهم می کند.

3.عیب یابی

موارد زیر را می توان از نشانه های کابل ترمز معیوب دانست:

  • نشتی روغن ترمز
  • روشن ماندن چراغ اخطار ترمز
  • خوردگی خطوط ترمز

نشانه های کابل باتری معیوب:

  • مشکل در روشن کردن خودرو
  • خوردگی ترمینال های باتری
  • عدم توان برای خودرو

نشانه های کابل کلاچ معیوب:

  • در صورت خرابی این کابل، کلاچ و نحوه تعویض دنده دچار مشکل می شود.
  • درگیر بودن سیستم کلاچ خودرو و وجود لرزش پس از رها کردن پدال کلاچ
  • خالی شدن کلاچ و عدم عملکرد که می تواند به دلیل پارگی کابل کلاچ باشد
  • به سختی جا رفتن دنده
  • نیاز به فشردن بیشتر پدال کلاچ
  • درگیر بودن کلاچ زمیانیکه پدال کلاچ رها می شود
  • سفت و یا شل بودن پدال کلاچ


 

آخرین مطالب آموزشی

گاید سوپاپ، پشتیبان سوپاپ های هوا و دود
گاید سوپاپ قطعه ای استوانه ای شکل از فلز است که یا به صورت یکپارچه با سرسیلندر ریخته گری می شود و یا با فشار در سرسیلندر جای می گیرد.
میل بادامک، قطعه ای حیاتی در موتور خودرو
میل بادامک ها یکی دیگر از اجزاء حیاتی خودرو می باشند که موتورهای احتراقی را قادر به انجام کار می کند. اما میل بادامک چیست و چرا نقش مهمی در موتور خودرو دارد؟
آشنایی با انواع بازاریابی
بازاریابی انواع مختلفی دارد و در کشورهای مختلف به صورتی متنوع انجام می‌شود. هدف اصلی مدیران کسب و کارهای مختلف از استفاده از شیوه‌های متفاوت بازاریابی ایجاد یک برند معتبر و شناخته شده است.
تفاوت بازاریابی و فروش به زبان ساده
در تجارت های کوچک و در وهله نخست اغلب افراد بازاریابی و فروش را دو مفهوم یکسان می‌دانند، اما این دیدگاهی اشتباه است و این دو موضوع تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.
شاتون، متصل کننده پیستون به میل لنگ
شاتون یکی از اجزاء موتور خودرو است که حرکت را از پیستون به میل لنگ منتقل کرده و به عنوان یک اهرم عمل می کند. این قطعات معمولا از آلیاژهای آلومینیوم ریختگی و یا فولاد تولید می شود و به منظور تحمل تنش های دینامیکی از سوی احتراق و حرکت پیستون، طراحی می شوند.
Preloader