top bottom
مراقبت های تابستانه

مراقبت های تابستانه

تابستان بر روی هر کسی و هر چیزی از جمله خودروی شما می تواند عوارضی داشته باشد. گرمای زیاد می تواند حد مجاز خودرو را رد کرده و راننده را در جاده گیر بیاندازد. نکات آورده شده در این متن می تواند به شما کمک کند تا یکی از آن راننده ها نباشید.

مرکز آموزش گروه GISP | ۱۳۹۸/۰۴/۲۷

تابستان بر روی هر کسی و هر چیزی از جمله خودروی شما می تواند عوارضی داشته باشد. گرمای زیاد می تواند حد مجاز خودرو را رد کرده و راننده را در جاده گیر بیاندازد.

نکات آورده شده در زیر می تواند به شما کمک کند تا یکی از آن راننده ها نباشید.

از مناسب بودن باتری خود برای دماهای بالا مطمئن شوید.

مشکلات مربوط به باتری معمولا در زمستان رخ نمی دهند. در حقیقت، گرما می تواند اثرات منفی بیشتری بر روی باتری خودروی شما نسبت به سرمای شدید زمستان بگذارد. گرما و لرزش بدترین دشمنان باتری خودرو هستند که منجر به تجزیه داخلی و سرانجام عدم کارکرد باتری می شوند. در حالی که از شما کار خاصی در مورد این گرما بر نمی آید، می توانید با نصب مطمئن باتری از کاهش هرچه بیشتر لرزش مطمئن شوید. مشکل دیگری که در گرمای تابستان وجود دارد، تبخیر سریعتر سیال باتری می باشد، که می تواند منجر به خوردگی بر روی ترمینال ها و اتصالات شود. هر گونه خوردگی را از ترمینال های باتری و اتصالات کابل ها پاک کنید، و از محکم بودن اتصالات و عدم حرکت آن ها اطمینان حاصل کنید. اگر باتری خودرویتان برای بیش از سه سال است که کار می کند، بهتر است که آن را توسط یک تکنسین آموزش دیده تست کنید تا بدانید چه میزان از عمر قطعه باقی مانده است.

موتور خودروی خود را خنک نگه دارید.

سیستم خنک کننده، خودرو را از جوش آوردن محافظت کرده و باید به صورت دوره ای بر طبق توصیه سازنده خودرو چک شود. در زمان بالانس کردن سیستم خنک کننده، مطمئن شوید که خنک کننده تا سطح مناسبی پر می شود. در مورد خنک کننده می توانید از آب به همراه ماده خنک کننده مشخص شده توسط خودروساز استفاده کنید. اخطار! در اینجا دقت کنید که هرگز درب رادیاتور را زمانیکه موتور داغ است و یا جوش آورده است باز نکنید! زیرا در این صورت خنک کننده که اکنون در حال جوش است و تحت فشار بالایی است می تواند سوختگی های شدیدی ایجاد کند.

اجزاء لاستیکی سیستم خنک کننده در خطر تخریب گرمایی بوده، بنابراین به صورت دوره ای شیلنگ ها و تسمه ها را چک کنید تا در صورت وجود ترک و یا هر گونه مشکلی آن ها را تعویض نمائید.

تایرهای خودرو را به درستی پرباد نگه دارید

رانندگی با تایرهای کم باد می تواند باعث گرم شدن بیش از حد تایر شده و احتمال حادثه را افزایش می دهد، به خصوص زمانیکه دمای جاده بسیار بالا است. فشار باد تایرهای خودروی خود را حداقل یکبار در ماه چک کنید به این دلیل که تایرها تقریبا هر ماه یک پوند فشار از دست می دهند. برای اینکه در بررسی فشار تایرها دقیق تر عمل کنید، این کار را زمانیکه تایر خنک است انجام دهید. سعی کنید همواره از فشار توصیه شده توسط سازنده خودرو به جای فشار آورده شده بر روی تایر استفاده کنید زیرا این فشار باید متناسب با خودروی شما باشد.

از میزان مناسب سیالات درون خودرو اطمینان حاصل کنید

بیشتر سیالات موتور عمل روغنکاری را انجام داده و نقش خنک کننده را با حمل گرما و انتقال آن بازی می کنند. زمانیکه سطح این سیالات کم باشد، خاصیت خنک کنندگی کاهش پیدا کرده و بدین ترتیب امکان جوش آوردن خودرو را افزایش می دهد. به صورت دوره ای همه سیالات درون خودرو را شامل روغن موتور، سیالات انتقال قدرت، سیال جعبه فرمان و سیال ترمز چک کنید تا در سطح مناسب باشند.

محیط رانندگی راحتی را ایجاد و حفظ کنید

در طول گرمای تابستان، سیستم تهویه مطبوع بسیار در فراهم آوردن شرایط راحت در خودرو مهم است. این مساله می تواند خستگی را که نقش بسیار مهمی در در هوشیاری و امنیت خودرو بازی می کند، کاهش دهد. اگر تهویه مطبوع خودرو، دمای فضای داخلی خودرو را مانند قبل در دمای مناسب نگه نمی دارد، ممکن است بدین علت باشد که سطح خنک کننده پایین تر باشد. در اینگونه مواقع سیستم را به کمک تکنسین مربوطه چک کنید. به علاوه، اگر خودروی شما فیلتر کابین دارد، باید بررسی شود و در صورت نیاز تعویض شود تا ماکزیمم جریان هوا و خنک کننده را در فصل تابستان داشته باشد.

برای خرابی های تابستان آماده باشید

حتی با رعایت نکات پیشگیرانه، خرابی هایی در فصل تابستان ممکن است رخ دهد. بنابراین توصیه می شود که در خودروی خود کیت اورژانس داشته باشید. این کیت باید شامل آب، مواد غذایی فاسد نشدنی، کابل، چراغ قوه با باتری اضافی، کمک های اولیه و ....

 

برچسب‌ها: GISP

آخرین مطالب آموزشی

فشنگی روغن و اهمیت آن در سلامت موتور
روغن موتور و روغن‌کاری قطعات نقش حیاتی در کارکرد درست موتور خودرو بر عهده دارد و وظیفه کنترل این موضوع تا حد زیادی بر عهده بخشی با عنوان فشنگی روغن است، قطعه‌ای کوچک ولی حیاتی که می‌تواند با اخطار به موقع، مانع از آسیب به بخش‌های مختلف موتور شود.
واشر سرسیلندر؛ مانع خروج سوخت و هوای درون سیلندر
درون موتورهای چهار زمانه سیالات مختلفی از سوخت و هوا گرفته تا روغن و آب یا خنک کننده گردش دارند که نیاز است به نحوی از تداخل این مواد با یکدیگر جلوگیری شود تا موتور بتواند کار خود را به درستی انجام دهد. یکی از قطعاتی که بدین منظور استفاده می شود واشر سرسیلندر است که برخلاف ظاهر ساده و سبک خود دارای وظیفه ای حیاتی در موتور خودرو است.
شناخت پیستون و دلایل خرابی آن
در فرآیند کاری موتور و در زمانی که عمل انفجار مخلوط سوخت و هوا روی می‌دهد، به دلیل بسته بودن بخش بالایی محفظه توسط سرسیلندر، باید بخشی وجود داشته باشد که بتواند با حرکت در سیلندر، نیروی تولید شده را به حرکت تبدیل کند.
هرزگرد و دلایل خرابی آن
برای اینکه اعضای موتور به‌صورت هماهنگ با هم کار کنند و بتوانند از قدرت تولیدی موتور بهره ببرند، تسمه‌ها کار انتقال قدرت بین میل‌لنگ و دیگر اجزا را انجام می‌دهند.
مرز روغن‌کاری و روغن‌سوزی
به‌‎ازای هر یک‌بار چرخیدن میل لنگ، همه سیلندرها یک‌بار بالا و پایین می‌روند و به‌اصطلاح 4 عمل اصلی (مکش، تراکم، احتراق و تخلیه) انجام می‌شود. در دور ارام موتور (معمولا 1000 دور در دقیقه در اکثر خودروها) این فرآیند در هر دقیقه 1000 بار تکرار می‌شود و در دورهای بالاتر با همین نسبت افزایش پیدا می‌کند.
Preloader