top bottom
چگونه عمر خودرو را افزایش دهیم و از مشکلات دوری کنیم

چگونه عمر خودرو را افزایش دهیم و از مشکلات دوری کنیم

همه قطعات داخلی موتور بوسیله روغن روانکاری می شوند. در حین رانندگی، روغن موتور کثیف شده و کیفیت روانکاری خود را از دست می دهد.

مرکز آموزش گروه GISP | ۱۳۹۸/۰۴/۲۴

  • به طور مرتب روغن موتور را عوض کنید

همه قطعات داخلی موتور بوسیله روغن روانکاری می شوند. در حین رانندگی، روغن موتور کثیف شده و کیفیت روانکاری خود را از دست می دهد. زمانیکه روغن کثیف می شود، موتور سریع تر فرسوده می شود. با تعویض روغن به طور مرتب، موتور خودروی خود را به خوبی روغنکاری کرده و داخل آن تمیز می ماند.

علاوه بر این در حین رانندگی روغن موتور مصرف شده و سطح آن کاهش می یابد. کاهش سطح روغن نیز باعث افزایش فرسایش موتور می شود. به همین دلیل است که چک کردن دوره ای روغن موتور اهمیت داشته و باید سطح آن را بالا برد.

  • سطح تمامی سیالات درون خودرو خود را تمیز و در سطح بالای خود نگه دارید

سلامت انتقال اتوماتیکی شما به شرایط انتقال سیالات درون موتور بستگی دارد. این مساله در مورد سیستم ترمز و فرمان خودرو، سیستم خنک کننده موتور و انتقالات مربوط به دیفرانسیل جلو و عقب وجود دارد.

تمامی سیالات و زمان تبخیر آن ها، نشتی و کاهش کیفیتشان برای خودرو بسیار حیاتی است. در نتیجه نیاز است که آن ها را تعویض کرده و زمانیکه سطح آن ها پایین است به بالاترین میزان خود رسانده شود.

  • از نشانه های اولیه مشکل آگاه باشید.

بیشتر مشکلات خودرو در صورتی که به ان ها زود رسیدگی شود، هزینه های کمتری در بر خواهد داشت. بنابراین به محض اینکه نشانه ای از مشکل در خودرو مشاهده می کنید، آن را چک کرده و در پی حل آن باشید.

چراغ های اخطار، بالا رفتن دمای موتور بیش از حد نرمال، نشتی ها، ایجاد صدا در هنگام عبور از دست اندازها و یا ترمزگیری، استشمام بوی غیرمعمول و نحوه تغییر دنده از نشانه های اولیه مشکلات مکانیکی می باشد.

  • خودرو را به طور مرتب شسته و از واکس خودرو و ضد زنگ جهت جلوگیری از زنگ زدگی استفاده کنید

با زندگی کردن در نواحی که دارای آب و هوایی هستند که خودرو را مستعد زنگ زدگی می کند، خودروی خود را ضد زنگ کنید تا از سیستم ترمز و همچنین خط سوخت و دیگر اجزاء رانندگی در مقابل زنگ زدگی محافظت کنید.از آنجایی که خوردگی از نواحی کثیف آغاز می شود، خودرو خود را به طور مرتب بشوئید. تیغه های برف پاک کن خود را حداقل دوبار در سال تعویض کنید (این قطعه هزینه زیادی ندارد).

خودرو را هر چند وقت یکبار واکس بزنید. واکس رنگ خودرو را حفظ کرده و آن را براق می کند.

  • داخل خودرو را تمیز و خشک نگه دارید.

تعداد زیادی سیم و قطعات الکترونیکی بر روی داشبورد، کنسول مرکزی و زیر پا وجود دارد. تلفیق قطعات الکترونیکی با آب همیشه مشکل آفرین است. با تمیز نگه داشتن داخل خودرو، بدون بو خواهد بود. ولی زمانیکه رطوبت و زباله در خودرو انباشته می شود، خلاصی از بوی بد تقریبا غیرممکن است. بیشتر خودروهای جدید فیلتر کابین دارند که نیاز به تعویض پس از هر 10.000 تا 15.000 مایل دارند. فیلتر کابین کثیف نیز می تواند باعث ایجاد بوی بد در خودرو شود.

  • تایرها را به طور مرتب بچرخانید و باد آن ها را چک کنید

از آنجایی که تایرهایی با فشار باد کمتر از میزان صحیح سریعتر ساییده می شوند و مصرف سوخت را بالا می برند، فشار باد تایرها را به طور مرتب چک کنید. تایرهایی با فشار بالاتر نیز به سیستم فرمان و تعلیق خودرو آسیب وارد می کنند. لاستیک های زمستانی را بعد از فصل عوض کنید، زیرا این لاستیک ها بر روی آسفالت خشک بیشتر دچار سایش می شوند.

تایرها را به طور مرتب بچرخانید. در صورت انجام ندادن این کار در برخی خودروها، تایرها تولید صدا می کنند. تنظیم موقعیت چرخ ها را هر دوسال یکبار حداقل چک کنید. تنظیم نامناسب چرخ ها کنترل خودرو را سخت کرده و فرسایش تایرها و سیستم تعلیق را افزایش می دهد.

  • نرم رانندگی کنید

شتاب گشتاور کامل برای خودرو مضر است. همین مطلب در مورد ترمزگیری شدید نیز وجود دارد. عبور پرسرعت از روی سرعت گیرها به اجزاء سیستم تعلیق و همچنین بلبرینگ ها آسیب وارد می کند.

اگر مسافت هایی که هر روز طی می کنید کوتاه است، هر از گاهی خودرو را به اتوبان ببرید. در طول سفرهای کوتاه، موتور نمی تواند به طور کامل گرم شود که باعث انباشته شدن رطوبت در داخل آن می شود.

  • خودروی خود را در یک تعمیرگاه مطمئن سرویس کنید

یک مکانیک قابل اعتماد و زیرک پیدا کرده و یا به یک تعمیرگاه خوشنام برای تمامی سرویس های مورد نیاز خودروی خود مراجعه کنید. مکانیکی که به طور دوره ای خودروی شما را تعمیر و یا سرویس می کند، بهتر می داند چه کاری برای خودروی شما بهتر است.

حداقل یکبار در سال خودروی خود را بر روی بالابر چک کنید. بهتر است که همیشه از قطعات یدکی اصل استفاده کنید.

  • خودرو را به طور مرتب سرویس کنید

در کنار تعویض مرتب روغن موتور، موتور خودرو کارهای دیگری نیز نیاز دارد. فیلتر هوا هر 20.000-10.000 مایل نیاز است که تعویض شود. هر 90.000-60.000 مایل خودرو نیاز به سرویس دارد. در برخی خودروها، دریچه ها باید به طور مرتب تنظیم شوند.

اگر خودروی شما تسمه تایم دارد، این قطعه نیاز به تعویض در دوره توصیه شده دارد. شما می توانید جدول زمانی تعمیر و نگه داری قطعات را در دفترچه راهنما چک کرده و یا از مکانیک خود بپرسید.

  • خودروی خود را بشناسید

دفترچه راهنمای سازنده، منبع ارزشمندی از اطلاعات درباره خودرو شما است. آن را در دسترس قرار دهید که هر زمان وقت داشتید آن را مطالعه کنید. این دفترچه به شما خواهد گفت که چطور ویژگی های مختلف خودرو را استفاده کنید و از مشکلات جلوگیری کنید.

علاوه بر این، نقشه ای از اجزاء موتور دارد، بنابراین می توانید بدانید که چطور روغن، خنک کننده و ... را چک کنید.

 

برچسب‌ها: GISP

آخرین مطالب آموزشی

فشنگی روغن و اهمیت آن در سلامت موتور
روغن موتور و روغن‌کاری قطعات نقش حیاتی در کارکرد درست موتور خودرو بر عهده دارد و وظیفه کنترل این موضوع تا حد زیادی بر عهده بخشی با عنوان فشنگی روغن است، قطعه‌ای کوچک ولی حیاتی که می‌تواند با اخطار به موقع، مانع از آسیب به بخش‌های مختلف موتور شود.
واشر سرسیلندر؛ مانع خروج سوخت و هوای درون سیلندر
درون موتورهای چهار زمانه سیالات مختلفی از سوخت و هوا گرفته تا روغن و آب یا خنک کننده گردش دارند که نیاز است به نحوی از تداخل این مواد با یکدیگر جلوگیری شود تا موتور بتواند کار خود را به درستی انجام دهد. یکی از قطعاتی که بدین منظور استفاده می شود واشر سرسیلندر است که برخلاف ظاهر ساده و سبک خود دارای وظیفه ای حیاتی در موتور خودرو است.
شناخت پیستون و دلایل خرابی آن
در فرآیند کاری موتور و در زمانی که عمل انفجار مخلوط سوخت و هوا روی می‌دهد، به دلیل بسته بودن بخش بالایی محفظه توسط سرسیلندر، باید بخشی وجود داشته باشد که بتواند با حرکت در سیلندر، نیروی تولید شده را به حرکت تبدیل کند.
هرزگرد و دلایل خرابی آن
برای اینکه اعضای موتور به‌صورت هماهنگ با هم کار کنند و بتوانند از قدرت تولیدی موتور بهره ببرند، تسمه‌ها کار انتقال قدرت بین میل‌لنگ و دیگر اجزا را انجام می‌دهند.
مرز روغن‌کاری و روغن‌سوزی
به‌‎ازای هر یک‌بار چرخیدن میل لنگ، همه سیلندرها یک‌بار بالا و پایین می‌روند و به‌اصطلاح 4 عمل اصلی (مکش، تراکم، احتراق و تخلیه) انجام می‌شود. در دور ارام موتور (معمولا 1000 دور در دقیقه در اکثر خودروها) این فرآیند در هر دقیقه 1000 بار تکرار می‌شود و در دورهای بالاتر با همین نسبت افزایش پیدا می‌کند.
Preloader