top bottom
نگاهی به بخش داخلی بلوک سیلندر

نگاهی به بخش داخلی بلوک سیلندر

بوش سیلندر، پیستون و گژن پین از جمله قطعات موتوری بوده که درون بلوک موتور جای گرفته و به نوعی بخش داخلی بلوک سیلندر را شکل می دهند.

مرکز آموزش گروه GISP | ۱۳۹۸/۱۰/۲۵

در موتورهای درون سوز (احتراق داخلی) مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق واکنش داده و طی فرآیندی این انرژی شیمیایی به انرژی مکانیکی جهت حرکت خودرو تبدیل می شود. در این مسیر پیستون، بوش و گژن پین نقش اساسی داشته به طوری که بر اثر انبساط گازهای داغ حاصل از احتراق با دما و فشار بالا، پیستون موتور به حرکت درآمده و کار حاصل می شود.

برش مقطعی بوش سیلندر در موتور احتراق داخلی

برش مقطعی بوش سیلندر در موتور احتراق داخلی

بوش پیستون، بخش سیلندری است که درون بلوک موتور جهت شکل گیری سیلندر قرار داده می شود. این قطعه یکی از قطعات کاربردی در آرایش بخش داخلی موتور می باشد. بوش پیستون به صورت استوانه ای تو خالی بوده که جایگاه آن حفره های موجود در بدنه سیلندر خودرو می باشد. این قطعه، که به عنوان دیواره های سیلندر عمل می کند، سطحی کشویی برای رینگ پیستون جهت حرکت رفت و برگشتی پیستون داخل خود را تشکیل داده و این در حالی است که روان کننده درون آن حفظ می شود. مهم ترین عملکرد این قطعه همان ویژگی عالی آن به عنوان سطح کشویی برای حرکت پیستون بوده و به طور کلی وظایف این قطعه را می توان به صورت زیر عنوان کرد:

  • هدایت پیستون

  • تشکیل محفظه احتراق

  • هدایت احتراق

  • گرفتن فشار احتراق

بوش پیستون از طریق پیستون و رینگ پیستون گرمای احتراق را دریافت و آن را به خنک کننده منتقل می کند.

انتقال حرارت

این قطعه همچنین از فرار گازهای متراکم و گازهای احتراق به بیرون جلوگیری می کند. بوش پیستون از لحاظ اینکه در مقابل فشار و دمای بالا در سیلندر مقاومت داشته باشد، بسیار اهمیت دارد.

پیستون بر اثر گازهای احتراق و فشار حاصل از آن ها در داخل سیلندر حرکت کرده و سیلندر در اینجا نقش سطحی کشویی برای حرکت رفت و برگشتی پیستون را دارد.

پیستون اولین قطعه ای است که در موتور خودرو به حرکت درآمده و انرژی حاصل از احتراق را منتقل می کند. پیستون جزئی استوانه ای شکل از موتور خودرو است که در داخل بوش سیلندر حرکت رفت و برگشتی داشته که این حرکت در اثر نیروی حاصل شده در فرآیند احتراق می باشد. این قطعه در واقع به عنوان انتهای متحرک محفظه احتراق عمل کرده و این در حالی است که انتهای ثابت محفظه احتراق سرسیلندر می باشد.

پیستون از بخش های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از: تاج پیستون، سوراخ گژن پین، دامنه پیستون، شیار رینگ ها.

رینگ ها حلقه هایی هستند که همانطور که در شکل زیر مشاهده می شود، درون شیارهایی که بر روی پیستون تعبیه شده است، جای می گیرند. هدف از قرارگیری این رینگ ها کاهش اصطکاک و جلوگیری از استهلاک، کاهش میزان تماس پیستون و سیلندر، انتقال حرارت از پیستون به سیلندر، محافظت از تراکم در بالای پیستون و همچنین کنترل مصرف روغن می باشد. بدین منظور این قطعات باید فاصله شعاعی مثبت و قابل پیش بینی را بین دیواره سیلندر و سطح محرک پیستون ایجاد کند.

انواع رینگ پیستون و محل قرارگیری آن ها

شاتون که متصل کننده میل لنگ به پیستون است، از طریق گژن پین به پیستون متصل می شود. نحوه اتصال بدین صورت است که بر روی بدنه پیستون حفره ای وجود دارد که گژن پین از طریق این حفره وارد پیستون می شود. سر کوچک شاتون نیز از دهانه باز پیستون بالا آمده و گژن پین بعد از عبور از حفره پیستون و وارد شدن به درون پیستون از این سر کوچک شاتون عبور کرده و بدین ترتیب شاتون به پیستون متصل می گردد. در نتیجه پیستون نیروی احتراق را به شاتون منتقل می کند که در نتیجه آن، این نیرو به میل لنگ می رسد، و در نهایت میل لنگ نیز حرکت خطی پیستون ها را به حرکت دورانی تبدیل می کند.

معیوب بودن یکی از این قطعات می تواند مشکلات زیادی را برای خودرو بوجود آورد. یکی از مواردی که باعث روغن سوزی می شود، سائیدگی سیلندر و رینگ های پیستون می باشد. در صورتی که سیلندر دچار سائیدگی شود، و به اصطلاح گشاد گردد، رینگ ها قادر به پاک و تمیز کردن کامل جداره سیلندر از روغن نبوده و در این صورت زمانیکه پیستون از بالا به پایین حرکت می کند، روغن در دیواره باقی مانده و وارد محفظه احتراق می شود و می سوزد. در این صورت از اگزوز خودرو دود آبی رنگ مشاهده خواهد شد.


 

آخرین مطالب آموزشی

فشنگی روغن و اهمیت آن در سلامت موتور
روغن موتور و روغن‌کاری قطعات نقش حیاتی در کارکرد درست موتور خودرو بر عهده دارد و وظیفه کنترل این موضوع تا حد زیادی بر عهده بخشی با عنوان فشنگی روغن است، قطعه‌ای کوچک ولی حیاتی که می‌تواند با اخطار به موقع، مانع از آسیب به بخش‌های مختلف موتور شود.
واشر سرسیلندر؛ مانع خروج سوخت و هوای درون سیلندر
درون موتورهای چهار زمانه سیالات مختلفی از سوخت و هوا گرفته تا روغن و آب یا خنک کننده گردش دارند که نیاز است به نحوی از تداخل این مواد با یکدیگر جلوگیری شود تا موتور بتواند کار خود را به درستی انجام دهد. یکی از قطعاتی که بدین منظور استفاده می شود واشر سرسیلندر است که برخلاف ظاهر ساده و سبک خود دارای وظیفه ای حیاتی در موتور خودرو است.
شناخت پیستون و دلایل خرابی آن
در فرآیند کاری موتور و در زمانی که عمل انفجار مخلوط سوخت و هوا روی می‌دهد، به دلیل بسته بودن بخش بالایی محفظه توسط سرسیلندر، باید بخشی وجود داشته باشد که بتواند با حرکت در سیلندر، نیروی تولید شده را به حرکت تبدیل کند.
هرزگرد و دلایل خرابی آن
برای اینکه اعضای موتور به‌صورت هماهنگ با هم کار کنند و بتوانند از قدرت تولیدی موتور بهره ببرند، تسمه‌ها کار انتقال قدرت بین میل‌لنگ و دیگر اجزا را انجام می‌دهند.
مرز روغن‌کاری و روغن‌سوزی
به‌‎ازای هر یک‌بار چرخیدن میل لنگ، همه سیلندرها یک‌بار بالا و پایین می‌روند و به‌اصطلاح 4 عمل اصلی (مکش، تراکم، احتراق و تخلیه) انجام می‌شود. در دور ارام موتور (معمولا 1000 دور در دقیقه در اکثر خودروها) این فرآیند در هر دقیقه 1000 بار تکرار می‌شود و در دورهای بالاتر با همین نسبت افزایش پیدا می‌کند.
Preloader