top bottom
آماده سازی خودرو برای سرما

آماده سازی خودرو برای سرما

هوا این روز‌‎ها در کشور به سرعت در حال سرد شدن است و به نظر می‌رسد باید برای زمستان آماده شویم. در این مطلب مروری بر چند اقدام مهم خواهیم داشت که پیش از زمستان باید برای آماده سازی خودرو انجام دهید تا هم زمستان بی دردسری را پشت سر بگذارید و هم به موتور خودرو آسیب نرسد.

مرکز آموزش گروه GISP | ۱۳۹۸/۰۸/۰۸

چندین سال پیش که اکثر خودروها کاربراتوری بودند، این اصطلاح که باید برای شروع و اتمام فصل سرما تنظیم‌موتور انجام شود بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت. از زمانی که خودروها انژکتوری شدند این مفهوم خیلی کمرنگ‌تر شده اما به این معنی نیست که برای این خودروهای امروزی نباید هیچ‌کاری انجام داد.

در خودروهای کاربراتوری قدیمی، تنظیم کاربراتور و استفاده از ساسات برای افزایش دادن نسبت سوخت و هوا در فصل زمستان باعث می‌شد تا خودرو در روزهای سرد بهتر روشن شود اما الان این وظیفه را ECU ماشین به‌صورت خودکار انجام می‌دهد و به تبع آن مفهوم تنظیم موتور به صورت کلاسیک کاملا بی‌معنی شده است.

در خودروهای نوین مفهوم رسیدگی با خودروهای قدیمی فرق کرده است. هرچند که در ماشین‌های جدید امکان دستکاری کردن فرآیند موتور به‌صورت کامل از راننده گرفته شده است ولی از طرفی نمی‌توان رسیدگی کردن را هم فقط در این کار خلاصه کرد. در این مطلب به مواردی اشاره خواهیم کرد که باید برای ورود به فصل سرما به آن‌ها توجه کرد تا خودرو سالم‌تر باشد و زمستان بی دردسرتری داشته باشید.

نقش کولانت در فصل‌ سرما و گرما

وقتی در فصل گرما به‌سر می‌بریم، گرمای محیط و استفاده از کولر باعث می‌شود تا حرارت موتور بالا برود. اینجاست که سیستم خنک‌کاری خودرو وارد عمل شده و شرایط را بهتر می‌کند. استفاده از یک کولانت مناسب می‌تواند تاثیر بسزایی در آهنگ کاهش دما موتور بگذارد. اما این داستان فقط در فصل تابستان خلاصه نمی‌شود و در زمستان هم باید هوای سیستم خنک کننده خودرو را داشته باشید.

در زمستان با توجه به اینکه هوای محیط سرد است و کولر هم چندان کارایی ندارد، مساله بالا رفتن دمای موتور نیست که لزوم استفاده از کولانت را یادآور می‌شود، بلکه دقیقا خود سرما است که می‌تواند بیش‌از هرچیز آسیب‌زننده باشد.

وقتی خودرو برای مدت طولانی خاموش می‌ماند، دمای محیط باعث یخ‌زدن آب در رادیاتور می‌شود و وقتی موتور روشن می‌شود، اگر آب یخ‌زده باشد در مرحله اول واترپمپ و در مرحله بعد خود موتور دچار مشکل می‌شود. بنابراین لزوم استفاده از یک مایع ضدیخ خوب در زمستان چندان هم که به‌نظر می‌آید بی‌اهمیت نیست!

قبلا در مقاله سرسیلندر (اینجا را ببینید) گفتیم که سرسیلندر برای خنک شدن به جریان آب اطراف خود که از طریق واتر پمپ ارسال می‌شود وابسته است. علاوه بر سرسیلندر، این جریان آب در بلوک سیلندر هم می‌گردد و وظیف خنک‌کاری محفظه احتراق و سیلندر را بر عهده دارد. آب موجود در این مسیرها با کارکرد موتور به دمای بالای می‌رسد و ریسک یخ‌زدگی ندارد اما وقتی خودرو را خاموش می‌کنید به مرور با کاهش دمای محیط، آب موجود در سیستم خنک‌کننده خودرو سرد شده و یخ می‌زند و با افزایش حجم، ممکن است به بلوک سیلندر و سرسیلندر آسیب برساند و به همین دلیل باید همیشه حواستان به کولانت (و یا ضد یخ) باشد.

کنترل سیستم گرمایش خودرو

در شرایط آب‌وهوایی حال‌حاضر، ورود به فصل سرما یک سیکل نامشخص دارد یعنی هوا با یک ریتم مشخص سرد یا گرم نمی‌شود بلکه روزهای پاییز و زمستان ممکن است ناگهان سرد و یا ناگهان گرم شوند. به همین دلیل نباید از هیچ یک از سیستم‌های گرمایی و سرمایی خودروتان غافل شوید.

یک بخاری سالم متشکل از فن سالم، رادیاتور بخاری و البته فیلتر اتاق تمیز است. پیش از شروع فصل سرما از سلامت اجزا بخاری (‌چه برقی و چه مکانیکی) اطمینان حاصل کنید. قطعات نامرغوب برقی و مکانیکی می‌توانند در زمانی که اصلا فکرش را هم نمی‌کنید برای شما مشکل به‌وجود بیاورند بنابراین سعی کنید در تعمیرات و چکاپ‌های دوره‌ای خودرو اگر هر وسیله‌ای نیاز به تعویض داشت‌ آن را با قطعات باکیفیت تایید شده جایگزین کنید.

دمای ایده‌آل موتور

در فصل سرما که محیط اطراف سرد است، وقتی موتور را روشن می‌کنید باید اجازه دهید تا سیکل اشتعال سوخت، بدنه و ادوات فنی و روغن موتور را گرم کند تا آماده پذیرش تنش شود. افرادی که بلافاصله بعد از روشن‌کردن خودرو گاز می‌دهند و فکر می‌کنند این کار باعث سریع‌تر گرم‌شدن خودرو می‌شود باید بدانند که این مساله باعث ایجاد تنش ناگهانی در فلز شده و به‌مرور زمان آستانه تحمل‌اش را پایین می‌آورد.

از طرف دیگر وقتی موتور را روشن می‌کنید نباید خیلی صبر کنید زیرا حرارت قطعات فلزی موتور بالا می‌رود اما چون گیربکس هنوز وارد حرکت نشده، واسکازین و قطعاتش سرد می‌مانند و زمانی که بعد از مدت طولانی روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنید، این تفاوت دما و آستانه تحمل تنش می‌تواند باعث بروز مشکل در گیربکس شود.

پس بهترین راه این خواهد بود بود که حدود 30 ثانیه تا 1 دقیقه بگذارید موتور درجا کار کند و بعد از آن به آرامی شروع به حرکت کنید و با دنده سنگین و سرعت کم راه بروید تا تمامی قطعات گیربکس و دیفرانسیل و به طور کلی اجزا انتقال قدرت به صورت همزمان گرم شود. وقتی آمپر به حدی بالا آمد که نشان داد موتور به دمای ایده‌ال رسیده، آن وقت با خیال راحت به صورت عادی رانندگی کنید. عدم توجه به این مساله می‌تواند در طولانی مدت باعث بروز مشکلاتی در اجزا موتور شود که تعمیراتش بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

سرسیلندر، یاتاقان، شاتون، شفت‌های گیربکس و چرخ‌دنده‌های داخل دیفرانسیل از جمله آسیب‌پذیرترین قطعاتی هستند که این تغییر دمایی می‌تواند معیوبشان کند.

یکی از دلایل دیر گرم شدن موتور خودرو در زمستان، خرابی ترموستات خودرو است. در آغاز فصل زمستان بهتر است ترموستات خودرو را بررسی کنید و اگر به کارکرد آن شک دارید با تایید مکانیک، ترموستات را با نمونه‌ای با دمای مشابه تعویض کنید.

روغن موتور مناسب برای سرما را انتخاب کنید

روغن موتور در دمای پایین غلیظ تر می‌شود و دیرتر می‌تواند خود را به بخش های مختلف موتور برساند. روغن موتور مناسب سرما روغنی است که در دمای پایین و در لحظه شروع کار موتور غلظت مناسبی داشته باشد و بتواند غلظت خود را تا دمای ایده‌آل کارکرد موتور حفظ کند.

به طور خلاصه و ساده شده، غلظت روغن موتور با کدی به شکل دو عدد و یک حرف W در میان آن مشخص می‌شود. هرچه عدد سمت راست کوچک تر باشد نشان می‌دهد روغن در دمای پایین بهتر می‌تواند در لحظه استارت از موتور محافظت کند. بسته به دمای منطقه زندگیتان می‌توانید روغنی با عدد اولیه 5 یا 10 را انتخاب کنید. روغن های 5W برای دمایی تا منهای 30درجه سانتی‌گراد در زمان استارت زدن موتور مناسب هستند و بعید است دمای محیطتتان بیشتر از این سرد شود.

درباره گروه GISP

گروه GISP عرضه کننده قطعات یدکی خودرو، با کیفیت و استاندارد قطعات شرکتی خودرو است که تمام انواع قطعات یدکی خود را از تولید کنندگان مورد تایید خودروسازان تهیه می‌کند. شما به راحتی می‌توانید قطعات یدکی ایران خودرو و قطعات یدکی سایپا را در بسته بندی‌های گروه جی آی اس پی و از شبکه نمایندگی‌های این شرکت تهیه کنید

Preloader