top bottom
سلامت پاهای خودرو خود را فراموش نکنید!

سلامت پاهای خودرو خود را فراموش نکنید!

تایر خودرو آخرین عضو از سیستم انتقال است که در نهایت باعث حرکت خودرو می شود. کارشناسان فنی هم آن را پاشنه آشیل خودرو می نامند، و توصیه می شود که همانطور که به سلامت پاهای خود اهمیت می دهید، مراقب پاهای خودرو خود هم باشید تا ایمنی خودرو و خودتان را حفظ کنید.

مرکز آموزش گروه GISP | ۱۳۹۸/۰۴/۲۴

تایر خودرو آخرین عضو از سیستم انتقال است که در نهایت باعث حرکت خودرو می شود. کارشناسان فنی هم آن را پاشنه آشیل خودرو می نامند، و توصیه می شود که همانطور که به سلامت پاهای خود اهمیت می دهید، مراقب پاهای خودرو خود هم باشید تا ایمنی خودرو و خودتان را حفظ کنید.

  • یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت فشار باد لاستیک ها است. فشار باد تایرها بر اساس استانداردهای خاصی تنظیم می شود که در دفترچه خودروساز آورده شده است. اگر فشار باد تایرها از میزان مشخصی پایین تر باشد، باعث می شود که جابجایی و یا لغزش در ناحیه تماس با جاده بیش از حد بوده و در نتیجه باعث ایجاد حرارت بیش از حد شود. از طرفی دیگر اگر فشار باد تایرها کم باشد باعث می شود که تماس با سطح جاده ناقص بوده و عمر تایر را کاهش داده و ایمنی سرنشینان را تهدید می کند.
  • در نظر گرفتن شرایط محیطی نیز بر روی عمر لاستیک بسیار اهمیت دارد. لذا لازم است با توجه به آب و هوا و نوع رانندگی حتما لاستیک ها چک شوند.
  • مورد دیگر در ارتباط با انتخاب صحیح رینگ و لاستیک است. این انتخاب باید بر اساس کاربری خودرو باشد. این کاربری می تواند استاندارد، اسپرت، تحمل بار زیاد یا معمولی و ... باشد. خودروهایی که از کمپانی سازنده خارج می شوند، دارای لاستیک های فابریک با کاربری استادارد هستند که گاهی برای اسپرت کردن و یا موارد دیگر از رینگ و لاستیک های پهتن استفاده می شود.
  • همچنین باید به نوع تکنولوژی تولیدی لاستیک و کیفیت آن نیز توجه کرد. لاستیک های معمول در بازار از نوع رادیال یا بایاس می باشند. در تولید لاستیک های بایاس که اکثرا در ایران از این تکنولوژی استفاده می شود، از الیاف و رشته های نخی استفاده می شود در حالیکه در لاستیک های نوع رادیال از رشته های سیمی استفاده می شود. به دلیل وجود رشته های سیمی لاستیک های رادیال تحمل بار بالاتری را داشته و عمر آن ها نیز نسبت به بایاس بیشتر است.

 

 

برچسب‌ها: GISP

آخرین مطالب آموزشی

فشنگی روغن و اهمیت آن در سلامت موتور
روغن موتور و روغن‌کاری قطعات نقش حیاتی در کارکرد درست موتور خودرو بر عهده دارد و وظیفه کنترل این موضوع تا حد زیادی بر عهده بخشی با عنوان فشنگی روغن است، قطعه‌ای کوچک ولی حیاتی که می‌تواند با اخطار به موقع، مانع از آسیب به بخش‌های مختلف موتور شود.
واشر سرسیلندر؛ مانع خروج سوخت و هوای درون سیلندر
درون موتورهای چهار زمانه سیالات مختلفی از سوخت و هوا گرفته تا روغن و آب یا خنک کننده گردش دارند که نیاز است به نحوی از تداخل این مواد با یکدیگر جلوگیری شود تا موتور بتواند کار خود را به درستی انجام دهد. یکی از قطعاتی که بدین منظور استفاده می شود واشر سرسیلندر است که برخلاف ظاهر ساده و سبک خود دارای وظیفه ای حیاتی در موتور خودرو است.
شناخت پیستون و دلایل خرابی آن
در فرآیند کاری موتور و در زمانی که عمل انفجار مخلوط سوخت و هوا روی می‌دهد، به دلیل بسته بودن بخش بالایی محفظه توسط سرسیلندر، باید بخشی وجود داشته باشد که بتواند با حرکت در سیلندر، نیروی تولید شده را به حرکت تبدیل کند.
هرزگرد و دلایل خرابی آن
برای اینکه اعضای موتور به‌صورت هماهنگ با هم کار کنند و بتوانند از قدرت تولیدی موتور بهره ببرند، تسمه‌ها کار انتقال قدرت بین میل‌لنگ و دیگر اجزا را انجام می‌دهند.
مرز روغن‌کاری و روغن‌سوزی
به‌‎ازای هر یک‌بار چرخیدن میل لنگ، همه سیلندرها یک‌بار بالا و پایین می‌روند و به‌اصطلاح 4 عمل اصلی (مکش، تراکم، احتراق و تخلیه) انجام می‌شود. در دور ارام موتور (معمولا 1000 دور در دقیقه در اکثر خودروها) این فرآیند در هر دقیقه 1000 بار تکرار می‌شود و در دورهای بالاتر با همین نسبت افزایش پیدا می‌کند.
Preloader